Verhoog de conversie van je website met de banaan van Seth Godin

Inspiratie van marketingexpert Seth Godin: een banaan zorgt voor meer respons

 

Webbezoekers hebben geen tijd. Is je website niet direct duidelijk, dan ben je in één klik weg. Plaats daarom een banaan op je homepage. En het liefst ook op iedere andere pagina van je website. Een banaan is een opvallend item op je website waar geen webbezoeker omheen kan. Hij moet erop klikken. De term is bedacht door de bekende marketingexpert Seth Godin. Hoe het werkt? Welke tekst je erbij plaatst? En hoe je met een banaan de conversie van je website verhoogt? Dat lees je hieronder.

Wat is een banaan op je website?

Met een banaan doelt Seth Godin in zijn boek ‘The Big Red Fez: how to make any website better op een opvallend onderdeel van je website waar geen bezoeker omheen kan. Meestal is het een button, maar het kan ook een link of plaatje zijn. Het schreeuwt in ieder geval ‘klik mij’. En je ziet het direct. Websitebezoekers willen zo snel mogelijk klaar zijn met het doel waarvoor ze kwamen. Of ze nu informatie zoeken, iets willen downloaden of iets willen kopen. Een banaan helpt daarbij. Het vergroot de kans dat webbezoekers doorklikken naar de pagina die je wilt. Het vergroot de gebruiksvriendelijkheid, maakt transacties makkelijker en helpt daardoor je conversie te verhogen.

Houd een aap een banaan voor en je hebt direct zijn onverdeelde aandacht. Onze genen komen voor 98% overeen met die van chimpansees… Een banaan op je website trekt bij klanten direct de aandacht. Talloze usability-onderzoeken wijzen dan ook uit dat het gebruik van bananen de gebruikersvriendelijkheid van websites verbetert.

Hoe ziet een banaan eruit?

De banaan moet eruit springen. Het moet voor de webbezoeker direct duidelijk zijn dat hij er blijkbaar op moet klikken om verder te gaan en te vinden wat hij zoekt. Meestal is het dan ook een opvallende, grote button in een felle kleur. Blauw is te onopvallend en voor de hand liggend. Maak de button dus geel, groen of rood. Als hij maar niet wegvalt in de rest van je website. Gebruik je overwegend de kleur rood in je website, kies dan bijvoorbeeld voor een gele of groene button. Hoe jouw banaan eruit ziet, hangt dus af van het design en kleurgebruik van de rest van je website. Een mooie test is om de pagina te openen en deze door je wimpers te bekijken. Zie je als eerste de button? Top. Dan heb je een banaan. Dit zijn enkele voorbeelden van Parship, Mailchimp, TNT en Firefox:

 

De banaan van Parship
De banaan van Parship: nu gratis aanmelden (om een profiel aan te maken).

 

De banaan van Mailchimp
De banaan van Mailchimp: gratis aanmelden (om de software te gebruiken).

 

De banaan van TNT Express
De banaan van TNT Express: aan de slag (met het verzenden van je pakket).

 

De banaan van Firefox
De banaan van Firefox: nu downloaden (om de browser software te gebruiken).

 

Wanneer gebruik je een banaan?

Eigenlijk is een banaan je call to action. De actie van de webbezoeker is immers dat je wilt dat hij op de button klikt. Vraag je dus af wat een bezoeker op je homepage zoekt – en wat jij wilt dat hij doet. Firefox wil dat je de software downloadt. TNT wil dat je een pakket verzendt. En Parship en Mailchimp willen dat je je gratis aanmeldt. Wat wil jij dat de klant doet? Meteen je producten kopen? Een offerte aanvragen? Of een demo of presentatie bekijken? Dan wordt dát je banaan. Zorg er dus wel voor dat als een bezoeker erop klikt, hij ook meteen op de goede pagina komt en daar niet opnieuw hoeft te zoeken.

>> Zo kun je iedere webpagina analyseren. Wat moet een bezoeker doen na het lezen van de tekst op een bepaalde pagina? Inschrijven? Informatie aanvragen? Een formulier invullen? Overal waar het logisch is, plak je een grote button. Bedenk dus ook eens wat een natuurlijke ‘flow’ is voor je websitebezoeker. Hij komt binnen op de homepage en vertrekt vanuit je winkelwagen. En daartussen? Die stappen kun je gemakkelijk maken met grote te volgen buttons.

Voorbeeld: de bananen op onze website

Neem onze website. Je komt binnen op de homepage. Op www.iscv.nl zie je direct de button ‘overzicht van alle trainingen. Dat is immers wat bezoekers van onze website zoeken. Op de volgende pagina zie je direct alle trainingen met een informatiebutton. Niets anders, dus er is geen verdere afleiding voor de webbezoeker. Klik je vervolgens op een training, dan zie je direct rechts een groene button met ‘Inschrijven’ en onderaan staat dezelfde button met ‘Inschrijven in 1 minuut. Dat zijn de voor ons belangrijkste bananen – en dus zijn ze opvallend groen en zijn ze het eerste wat je ziet. Zo kan een bezoeker die nog nooit op onze website is geweest in drie stappen inschrijven, zonder te verdwalen of te worden afgeleid.

 

 

Tekst op je banaan

Een banaan werkt pas goed als je er een pakkende tekst op zet. ‘Klik hier’ of ‘Ga verder’ zegt niet zoveel. Want waarom zou je erop klikken als webbezoeker? Je kunt beter een tekst gebruiken die te maken heeft met het doel van de webbezoeker. ‘Ga naar de shop’ bijvoorbeeld Of ‘Bekijk al onze machines hier’. Je kunt kiezen voor de ik-vorm (ik wil me aanmelden), de gebiedende wijs (meld je nu aan) of met simpelweg het volledige werkwoord (aanmelden). Experimenteer hier vooral mee! De BankGiro Loterij veranderde het opschrift op de button bijvoorbeeld eens van ‘Ga verder’ in ‘Check uw bedrag’. Het resulteerde in 33% meer kliks en 8% meer aanmeldingen voor de loterij.

Een goede buttontekst roept in ieder geval op tot actie. Gebruik dus een werkwoord! Proberen, bestellen, reserveren, downloaden, kopen, aanvragen, openen, printen, bewaren – het kan allemaal. Ze werken nog beter als je ze aanvult met woorden die hebberig maken. Denk aan gratis, bespaar, voordeel, korting of bijvoorbeeld aan woorden als advies en tips.

Ook tekst vlakbij je banaan

Je hebt iets bedacht dat direct het oog van je webbezoeker trekt. Top! Maar waarom zou je je dan beperken tot alleen de actie van die bewuste button? Misschien kun je de klant nog extra verleiden of een andere suggestie doen. Hij kijkt toch naar de button, dus gebruik dat, bijvoorbeeld met een héél kort tekstregeltje er vlak onder of boven. Geef bijvoorbeeld aan dat een proefabonnement vanzelf afloopt om nog net even die extra push te geven. Of geef aan dat er nog maar 3 producten beschikbaar zijn. Ook dan zal je webbezoeker sneller klikken. Je kunt klanten daarnaast inspireren om je pagina met anderen te delen of om een aanbod op te slaan of te printen. Dit zijn voorbeelden van De Krant en reisorganisatie TUI:

 

De banaan van De Krant
De banaan van De Krant: maak gebruik van de aanbieding  met als toevoeging dat het proefabonnement automatisch stopt.

 

De banaan van TUI
De banaan van TUI: alle prijzen bekijken met als toevoeging dat je de reis kunt opslaan of kunt delen met anderen.

 

Waar plaats je een banaan?

Plaats in ieder geval een banaan op je homepage. Bedenk wat de belangrijkste actie is waar je de webbezoeker toe wilt oproepen en vermeld dat in de button of link. Maar laat het daar vooral niet bij. Je kunt een banaan (en dus een opvallende call to action) op vrijwel iedere webpagina plaatsen. Zorg voor een prominente plek die je direct ziet, zonder te scrollen. Scrollen kost immers tijd en moeite – en dat wil je de webbezoeker nu juist besparen. Onderaan de pagina is dus niet handig, tenzij je de button daar voor de tweede keer plaatst. Dan vermeld je de call to action dus simpelweg twee keer. Door iedere pagina een banaan te geven, word je gedwongen na te denken over het nut van de pagina. Misschien inspireert het je zelfs de gehele tekst nog eens na te lopen en te verbeteren.

Hoe verhoog je de conversie van jouw website?

Het gebruik van bananen op je website helpt je bezoekers vast te houden en door je website te leiden. Daardoor kun je de conversie van je website verhogen. Ga eens na wat een natuurlijke flow op jouw website is. Op welke pagina komen mensen binnen? Waar vertrekken ze weer? En hoe kun je dat pad sturen of vereenvoudigen? Plaats vervolgens opvallende buttons met pakkende buttonteksten op plekken die je webbezoeker direct ziet. Vergeet niet je aankoopproces eens te doorlopen om te bekijken waar je klanten beter geleid kunnen worden – of waar het eenvoudiger kan.

>> Beteugel je enthousiasme overigens wel. Te is nooit goed en té veel bananen op je website dus ook niet. Beperk je tot één banaan per pagina en plaats ze alleen op pagina’s waar ze werkelijk een doel hebben. Plaats je te veel bananen, dan vallen ze minder op. Dan is je banaan dus automatisch geen banaan meer.

Leer hoe je zelf wervende webteksten schrijft

Wil je zelf een goede webtekst  schrijven, maar kom je er niet helemaal uit of heb je inspiratie nodig? Meld je dan aan voor de training wervende webtekst schrijven of psychologisch beïnvloeden met tekst. Dan krijg je tips, adviezen en nieuwe inzichten om zelf overtuigende webteksten te schrijven.

 

Vond je dit nuttig? Deel dit artikel via de buttons hieronder

Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!