Hoe maak je een goede briefing voor een copywriter?

Hoe brief je een copywriter? Gebruik deze tips

 

Als je een copywriter inhuurt, verwacht je een goede tekst. Terecht! Maar zoals de IT-wereld het zo mooi zegt: GIGO. Garbage in, garbage out. Een copywriter kan alleen een goede tekst voor je schrijven als jij hem goede instructies geeft. Die instructies zet je in een briefing. Wat moet daar nu precies in staan? En hoe brief je een copywriter dus op een goede manier? Gebruik deze tips voor je volgende briefing!

Weet wat je wilt

De basis is dat je zelf weet wat je wilt. Je kent je klant, je weet wat je hem wilt vertellen en je weet wat de klant moet doen na het lezen van je tekst. Twijfel je nog? Neem dan rustig de tijd om alles helder te krijgen. Tekstcorrecties zijn voor een copywriter geen probleem. Maar als je halverwege bedenkt dat je het helemaal anders wilt, ontstaat irritatie, krijg je meer kosten en wordt het eindproduct er niet beter van. Vergelijk het maar met de aannemer die een keuken komt installeren. Dat gaat alleen soepel en binnen budget als alles van te voren helemaal helder is. En je niet halverwege de verbouwing bedenkt dat je toch liever een kookeiland wilt.

Wat zet je in een briefing voor een copywriter?

In de briefing beschrijf je minimaal je doelgroep, product of dienst, call to action, unique selling points en wat de copywriter moet schrijven, zoals een mailingbrief, blog of webtekst. Daarnaast kun je concurrentie- of achtergrondinformatie toevoegen. En voor de volledigheid kun je nog andere handige gegevens opnemen, zoals de prijsafspraak, de gewenste leverdatum en de naam en het telefoonnummer van de contactpersoon.

Doelgroep
Beschrijf je doelgroep zo gedetailleerd mogelijk. Allereerst: zijn het consumenten of bedrijven? Bestaande klanten of nieuwe? Vertel daarnaast wat je over je doelgroep weet. Kennen ze je product al? Kiezen ze nu voor je concurrent? Waarom? Heb je ze vaker benaderd? Misschien heb je zelfs persona’s van je doelgroep gemaakt. Hoe meer jij over je doelgroep kunt vertellen, hoe beter de copywriter zich kan inlezen.

Product of dienst
Beschrijf je aanbod – en doe dat niet vanuit productkenmerken. Formuleer de productvoordelen. Vertel dus niet wat het is, maar wat de klant eraan heeft. Je verkoopt weliswaar een machine, maar wat doet die machine voor je klant? Tijd besparen? Geld besparen? Biedt het je klant de optie om nieuwe producten te ontwikkelen?

Het maken van scherpe keuzes is essentieel voor een goede briefing. Probeer dus niet alles te vertellen. Een goede propositie bestaat niet uit een lange lijst productvoordelen, maar beschrijft het liefst die ene allerbelangrijkste.

Unique selling points
Wat maakt jouw product of dienst beter of anders dan dat van anderen? Ben je goedkoper? Sneller? Bied je betere garantie of kwaliteit? Lever je altijd uit voorraad? Gaat jouw oplossing langer mee? Tegenwoordig praten we vaak over unique buying reasons in plaats van unique selling points. Het is uiteraard precies hetzelfde, maar het geeft wel een nuance. Door unique buying reasons te benoemen, denk je namelijk meer vanuit de klant. Waarom zou een klant voor jou kiezen – en niet voor de concurrent? Pas op dat je niet in algemeenheden en clichés blijft steken en probeer termen als ‘kwaliteit’ toe te lichten. Waar blijkt uit dat je kwaliteit levert? Tip: lees ook deze blog over clichés in teksten.

Call to action
Wat wil je dat de klant doet na het lezen van je tekst? Direct kopen? Een offerte aanvragen? Doorklikken naar een andere pagina? Heb je een aanbieding of een andere manier waarop je urgentie kunt toevoegen? Maak je call to action zo specifiek en concreet mogelijk. Dus niet ‘bel ons’ maar ‘bel ons op 000 – 00 00 000’. En niet ‘bestel snel want dit aanbod loopt binnenkort af’ maar ‘bestel snel want dit aanbod loopt aanstaande maandag af’.

Tone of voice
Wil je een tekst in de je-vorm of in de u-vorm? Is jullie schrijfstijl informeel of zakelijk? En zijn er specifieke regels voor teksten binnen je bedrijf? Schrijven jullie bijvoorbeeld je kan of je kunt – en u hebt of u heeft? Je copywriter weet zelf dat hij actief moet schrijven en dat hij een tekst beeldend en persoonlijk moet maken. Maar als je specifieke wensen hebt (of misschien zelfs wel een huisstijlboek), informeer je copywriter er dan over.

 

Hoe brief je een copywriter Gebruik deze tips
Hoe brief je een copywriter? Gebruik deze tips voor je volgende briefing!

 

Wat moet de copywriter schrijven?
Wil je een webtekst? Tekst voor een landingspagina? Of voor een blog, persbericht, offerte, mailingbrief of e-mailing? Je copywriter weet dat hij een brieftekst anders moet opstellen dan de tekst van een persbericht of e-mailing. Maar het is wel handig te benoemen of de tekst aan bepaalde eisen moet voldoen. Welk lettertype gebruik je bijvoorbeeld? Als je copywriter dat weet, kan hij meteen rekening houden met de opmaak van de tekst. En zijn er meer eisen, zoals het aantal pagina’s of een maximaal of minimaal aantal woorden?

Concurrentie- of achtergrondinformatie
Soms is het handig als de copywriter zich wat verder kan inlezen. Stuur daarom wat linkjes mee van websites van concurrenten of van relevante blogs.

Aanvullende gegevens
Voor de volledigheid kun je nog andere gegevens opnemen, zoals de afgesproken tarieven en deadlines. Of het telefoonnummer en e-mailadres van de contactpersoon. Handig, want dan heb je alle afspraken en informatie in één document. Zo kan er nooit discussie ontstaan.

Hoe brief je een copywriter? Volg een schrijftraining!

Wil je een goede briefing voor een copywriter maken? En conceptteksten voorzien van gefundeerd commentaar? Volg dan eens een schrijftraining. Tijdens zo’n training leer je hoe een goede tekst in elkaar zit. Daardoor weet je precies waarop je moet letten als je teksten van derden moet beoordelen. Een schrijftraining is dus niet alleen nuttig als je zelf betere teksten wilt schrijven. ISCV Schrijftrainingen biedt bijvoorbeeld trainingen gericht op webteksten, blogs, SEO en e-mailings.


Lees ook:




google review plaatje

 

Dit artikel delen?

Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://iscv.nl/hoe-brief-je-een-copywriter”>Hoe brief je een copywriter?</a>

Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!