Hoe schrijf je een goede webtekst?

Hoe schrijf je een goede webtekst?

Dit zijn onze tips en trainingen over webtekst schrijven

Als je een goede webtekst wilt schrijven, moet je op veel zaken letten. Je tekst moet kort zijn. En duidelijk. Je moet aanzetten tot reageren én je moet je lezer helpen om snel te vinden wat hij zoekt. Op deze pagina vind je een overzicht van alle artikelen die we over dit onderwerp hebben geschreven. Daarnaast vind je links naar onze trainingen over het schrijven van webteksten. Hoe schrijf je een goede webtekst? Begin met deze tips en tricks. Vergeet niet onderaan deze pagina de 2 video’s te bekijken over het schrijven van webteksten. En vraag daaronder ook meteen ons gratis e-book aan!

Betere conversie van je website met een banaan

Webbezoekers hebben geen tijd. Is je website niet direct duidelijk, dan ben je in één klik weg. Plaats daarom een banaan op je homepage. Een banaan is een opvallend item op je website waar geen webbezoeker omheen kan. Hij moet erop klikken. De term is bedacht door de bekende marketingexpert Seth Godin. Hoe het werkt? Welke tekst je erbij plaatst? Je leest het hier.

De belangrijkste usability lessen van Steve Krug

Usability laat zich al heel aardig uitleggen door de term gewoon te vertalen: bruikbaarheid. Of als je het iets vrijer vertaalt: gebruiksgemak. Je website scoort hoog op usability als iemand zonder kennis en ervaring kan vinden wat hij zoekt. Steve Krug schreef een wereldberoemd boek over dit onderwerp: Don’t make me think. In dit artikel vind je zijn 6 belangrijkste lessen. 

Jij bepaalt de kijkrichting op je website

Onze hersens werken voor 95% volautomatisch. Dat moet ook wel, want als je eerst de voors en tegens moet afwegen van iedere stap die je zet, kom je de dag niet door. Marketeers kunnen slim gebruikmaken van dit automatisme. Je kunt bijvoorbeeld de kijkrichting van de bezoekers van je website sturen. Met afbeeldingen, maar ook met opvallende zaken in je tekst.

Training: winnende webtekst schrijven

Tekst is het belangrijkste onderdeel van iedere website. Met de juiste tekst word je immers vindbaar in Google. En met tekst overtuig je webbezoekers om klant te worden. Tijdens de training ‘winnende webtekst schrijven’ leer je hoe bezoekers jouw website lezen. Je ontdekt hoe je de aandacht van je lezers vasthoudt én hoe je ze verleidt tot een reactie of aankoop.

Hoe wordt een website gelezen?

Webbezoekers beginnen linksboven. Daarna bekijken ze in de volgende alinea’s alleen kopregels en eerste zinnen. Zo weten ze binnen een paar seconden of ze op jouw website vinden wat ze zoeken – en of ze de tekst op je website dus moeten lezen. Hoe wordt jouw website gelezen? Bekijk de tekst en opmaak eens door de ogen van een bezoeker.

Voorkom plagiaat en dubbele content in je webtekst

Zoekmachines zoals Google willen hun gebruikers de best mogelijke zoekresultaten geven. Mensen die online informatie zoeken, verwachten originele en nuttige content. Twee redenen dus om nooit dubbele content te bieden. Wanneer heb je het over dubbele content en plagiaat? Hoe voorkom je het? En met welke tools ontdek je dubbele teksten?

Vergroot de kans op een ‘ja’ op je website

Iets zeggen, doen of tonen VOORDAT je een verzoek doet. Marketinggoeroe Robert Cialdini noemt dit ‘pre-suasion’. En dat kun je ook in je teksten en op je website gebruiken. Pre-suasion zorgt ervoor dat je lezer of klant openstaat voor je boodschap en eerder ja zegt op je verzoek. In dit artikel vind je toepassingen uit de praktijk.

Cialdini verwerken in je webtekst: mag het nog?

Robert Cialdini, Seth Godin, Daniel Kahneman – ze vertellen ons allemaal hoe je het brein beïnvloedt om mensen meer te laten kopen. Sommige bedrijven doen dat té goed. Bedrijven als Booking.com, KPN en The Right Link worden daarom regelmatig op de vingers getikt. Bovendien worden de regels in 2020 aangescherpt. Hoe mag je bezoekers beïnvloeden met je webtekst?

Webtekst die de aandacht van de lezer vasthoudt

Hoe schrijf je een goede webtekst? Je kunt hiervoor veel technieken van verkopers gebruiken. Verkopers willen bijvoorbeeld graag sympathiek gevonden worden. De manier waarop verkopers sympathie opwekken, kun je gebruiken in je webtekst. En wil je de aandacht vasthouden met tekst? Laat je lezer dan continu ‘ja’ knikken.

Incompany training webteksten schrijven

Wil je dat jouw team wervende, overtuigende en prettig leesbare webteksten schrijft? Of wil je jouw reclamebureau of freelance copywriter beter briefen en onderbouwde feedback geven? Kies dan voor een incompany training webteksten schrijven van ISCV Schrijftrainingen. Op basis van jouw wensen maken we een programma op maat met voorbeelden van jouw bedrijf.

7 tips om je website te verbeteren

De Stanford University en The Poynter Institute hebben onderzoek gedaan naar hoe internetgebruikers websites bekijken. Opvallende uitkomst: tekst trekt het oog eerder dan foto’s en afbeeldingen! In tegenstelling tot brochures en advertenties, waarin foto’s belangrijk zijn om op te vallen, gaat het bij websites dus juist om tekst. Waar moet je op letten?

Wat is UX copywriting voor webteksten?

UX copywriting zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken op je website. Je maakt het je klanten gemakkelijk – en voorkomt dat ze niet uit pure frustratie bij je concurrent verder winkelen. Maar wat is UX copywriting nu precies? Wat kun je ermee en hoe pas je het toe bij het schrijven van webteksten? Je leest het in dit artikel. Met 8 direct bruikbare tips!

Uitmuntende tips voor een goede landingspagina

Een goede landingspagina moet meteen de aandacht grijpen. Hij moet overzichtelijk zijn en direct duidelijk maken wat je de lezer biedt. Zo niet, dan klikt je klant weg. Het Belgische Munthuis is meester in het maken van goede landingspagina’s. Dus waarom zou je de techniek niet bij ze afkijken?  Dit zijn tips waar je direct munt uit slaat!

Bereik meer met minder webtekst

Het is vrij standaard om een alinea in je tekst op te nemen met daarboven het kopje ‘meer informatie’. Wat je daarmee impliciet zegt, is dat er meer informatie is. Dat de klant dus nog niet alles weet. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar wees je hiervan bewust. Het kan er ook voor zorgen dat de klant gaat twijfelen en nog niet koopt.

Maak vergelijkingen in je webtekst

Als je collega’s je webtekst laat lezen, komt vroeg of laat iemand met de opmerking: “We moeten ons niet afzetten tegen anderen. We moeten geloof hebben in ons eigen kunnen.” Geloof in je eigen kunnen is natuurlijk prima, maar dat neemt niet weg dat vergelijken wel degelijk slim is als je een goede webtekst wilt schrijven. Vergelijken werkt wél. En dit is waarom.

Training: psychologisch beïnvloeden met tekst

Deze training draait volledig om hoe mensen lezen, hoe ze onbewust denken en reageren – en hoe jij daar in je tekst slim gebruik van maakt. Centraal staan de inzichten van (neuro)wetenschappers zoals Robert Cialdini. Je krijgt tips om het oerbrein van je lezer te prikkelen en adviezen om online klanten  zo te beïnvloeden dat ze eerder reageren of bij je kopen.

Doe als OHRA en kort je webteksten in

Hoe schrijf je een goede webtekst? Onder andere door je webtekst kort en bondig te houden. Je wilt dat je boodschap zo snel mogelijk wordt overgebracht. OHRA heeft dat geperfectioneerd. In 3 woorden wordt de verzekering omschreven. Maar waarom moet je eigenlijk korte webteksten schrijven? En hoe doe je het?

Gebruik kleur en contrast slim op je website

Wist je dat een kleine miljoen Nederlanders kleurenblind zijn? Reken maar dat ze jouw website ook bezoeken – en dat ze er snel weer verdwijnen als je teveel contrast in de opmaak van je tekst gebruikt. Of als je kleuren verkeerd toepast. Dat geldt trouwens ook voor alle Nederlanders die wél kleuren zien. Een paar praktische tips over het gebruik van tekst, kleur en contrast.

Maak je 'over ons' pagina klantgericht

De ‘over ons’ pagina is na de homepage een van de belangrijkste en meest bezochte pagina’s van je website. Klanten willen immers graag weten met wie ze zaken doen. Een goede ‘over ons’ pagina is dus noodzaak om klanten over de streep te trekken. In dit artikel vind je 7 tips voor het schrijven van een betere ‘over ons’ pagina.

Stel vragen om je webtekst pakkend te maken

Vragen stellen in weteksten is een krachtig middel om je lezer te betrekken en zijn aandacht vast te houden. Bovendien maken vragen je webtekst levendig én helpen ze je beter gevonden te worden in Google. Dus wil je creatieve en pakkende webtekst schrijven? Stel vragen! In dit artikel lees je waarop je moet letten.

Welk lettertype is het best voor websites?

Iedere blog, webpagina en e-mailing moet lekker leesbaar zijn. Anders ben je in één klik weg. Het lettertype (ook wel ‘font’) heeft grote invloed op de leesbaarheid van online teksten. Belangrijk dus om bij stil te staan als je een nieuwe website bouwt of een huisstijl kiest! Welk lettertype is het best voor websites, blogs en e-mailings? Je leest het in dit artikel.

Test je webtekst: doe vaag en tel tot 2

Exact 2 seconden. Zoveel tijd krijg je om de aandacht van je lezer te trekken. Als je die aandacht hebt, krijg je nog eens 2 seconden om te bewijzen dat je de lezer biedt wat hij zoekt. Dat geldt voor je homepage, webpagina’s, blogs en alle andere communicatie. Test je webtekst dus eens. Tel tot 2. En doe vaag. Meer is het niet.

Training: e-mailings en landingspagina's schrijven

Tijdens de training e-mailings en landingspagina’s schrijven leer je hoe je veel beter scorende e-mailings schrijft. Je ontdekt hoe e-mail wordt gelezen. En hoe een landingspagina op je website eruit moet zien om meer respons te krijgen. Na deelname schrijf je e-mails die vaker worden geopend en duidelijke landingspagina’s die aanzetten tot een reactie of aankoop.

Webtekst die je beter niet kunt gebruiken: 10 clichés

Je bent je er vast niet van bewust, maar wedden dat er ook duhs op jouw website staan? Van die clichés die geen enkele toegevoegde waarde hebben in je webtekst? Loop daarom eens door je webteksten en zoek tekstdelen die nietszeggend zijn. Kun je ze weglaten? Of concreet maken? Dan krijg je een aanzienlijk betere webtekst. 

Gebruik de dialoogmethode in je webtekst

Hoe schrijf je een goede webtekst? Door in je webtekst de juiste vragen te stellen en te beantwoorden. Professor Siegfried Vögele bestudeerde jarenlang hoe mensen lezen en waarop ze wel en niet reageren. Op basis daarvan ontwikkelde hij de dialoogmethode. Hoe kun je jouw webteksten daarmee verbeteren?

Maak je webtekst beter met signaalwoorden

Krijg je je webtekst niet lekker lopend? Gebruik dan wat cement om je zinnen en alinea’s aan elkaar te plakken. Copywriters gebruiken hiervoor een heuse term: signaalwoorden. Ze zorgen voor een lekker lopend verhaal. En dat willen je lezers graag. Wat signaalwoorden zijn? En hoe je ze gebruikt om de leesbaarheid van je webtekst te verbeteren? Je leest het hier.

Video afspelen

Hoe worden webteksten gelezen? (video)

Bezoekers van jouw website lezen je tekst niet direct. Ze scannen eerst. Ze kijken eerst en besluiten daarna of ze de tekst willen lezen. Met een eyetracking camera kun je dit kijkgedrag in beeld brengen. Deze video toont hoe het werkt. Wil je zelf een eyetracking video van jouw website? Schrijf je dan in voor de training ‘winnende webtekst schrijven‘.

Video afspelen

Hoe schrijf je een goede webtekst? (video)

Trainer Wim van der Mark heeft een videotraining van 15 minuten samengesteld over het schrijven van webteksten. Hij praat over eyetracking en kijkgedrag, het beïnvloeden van kijkgedrag, hoe je mensen aan het lezen houdt en hoe je webteksten schrijft volgens de dialoogmethode. Klik op de afbeelding hiernaast om de video te bekijken.

Training tekst schrijven voor websites, mailings, vacatures en offertes

Hoe schrijf je een goede webtekst? (e-book)

We hebben 40 pagina’s direct bruikbare tips over tekstschrijven voor websites voor je verzameld. Handige informatie waar je echt wat aan hebt! Over kijk- en leesgedrag. Over het wervend maken van je webteksten. En bijvoorbeeld over het schrijven van je eerste zin. Vul onderstaand formulier in en je krijgt direct een e-mail om het e-book te downloaden.