Jij bepaalt de kijkrichting – en wat mensen op je website zien

Zo stuur je de kijkrichting naar belangrijke zaken op je website

 

Onze hersens werken voor 95% volautomatisch. Dat moet ook wel, want als je eerst de voors en tegens moet afwegen van iedere stap die je zet en iedere hap die je neemt, kom je de dag niet door. Marketeers kunnen slim gebruikmaken van dit automatisme. Je kunt bijvoorbeeld de kijkrichting van de bezoekers van je website sturen. Met afbeeldingen, maar ook met opvallende zaken in je tekst. Dit noemen we ‘gaze cueing’. Hieronder een paar voorbeelden van hoe het wel én hoe het juist niet moet.

Je hersens besluiten voor je

Eerst even dit. Veel mensen denken dat ze volledige controle over hun hersens hebben. Dat zij bepalen wat ze doen en denken. In werkelijkheid bepalen je hersens dat echter helemaal zelf. Neem onderstaand voorbeeld. Een rode cirkel is gewoon een rode cirkel. Niets meer dan dat. En een witte rechthoek is ook niets meer dan een witte rechthoek. Maar voeg je ze samen, dan gebeurt er plotseling iets raars in je hersens. Je denkt niet aan een rechthoek op een cirkel, maar staat in gedachten direct in een straat waar je niet in mag rijden. Uit gemak en gewoonte hebben je hersens er een verkeersbord van gemaakt. Terwijl dat het niet is!

 

Je hersens bepalen dat je een verkeersbord ziet

 

Sterker nog. Als ik nu zeg: “Nee, nee, nee dit is echt geen verkeersbord! Het is gewoon maar een rood rondje met een wit rechthoekje erop!” dan blijven je hersens bij hun besluit. Het is een verkeersbord. Klaar. Dus wie zegt dat je volledige controle hebt over je denken en doen?

Lezers volgen de kijkrichting van ogen

Goed, we hebben dus vastgesteld dat we geen volledige controle hebben over wat we denken en doen. Net zoals je hierboven denkt dat het een verkeersbord is, zo is een ander automatisme dat we mensen altijd in de ogen kijken. Ook op foto’s. En zelfs als we dat niet willen. Dat gegeven kun je gebruiken om de kijkrichting te bepalen van mensen die je website bezoeken.

Mensen kijken automatisch in de richting waarin andere mensen kijken. In het echt, maar ook op foto’s. Onze hersens gaan er vanuit dat er een reden is waarom iemand ergens naar kijkt. En dus doen we dat zelf automatisch ook. Dit fenomeen noemen we ‘gaze cueing’.

Test je eigen kijkrichting

Ik verzorg deze week een parallelsessie tijdens de HypoTop, een congres voor tussenpersonen en hypotheekadviseurs. Daar behandel ik dit onderwerp. Om het voor de deelnemers aansprekender te maken, ben ik op zoek gegaan naar voorbeelden op websites van financiële dienstverleners. Die zijn er volop, zo blijkt! Daarom hieronder een paar webpagina’s waarop de kijkrichting goed én juist verkeerd wordt gestuurd. Test maar eens hoe het op je overkomt en waar jij naar kijkt.

Eerst hoe het niet moet

Kijk eerst eens naar onderstaande voorbeelden van de Rabobank en Interpolis. In beide gevallen kijken de dames weg van de kopregel. Je moet je er nu echt toe zetten om de kopregel te lezen. Het kost moeite. Dat komt doordat je ogen de kijkrichting van de dames op de foto’s volgen. Gemiste kans dus – en héél eenvoudig op te lossen. Gewoon de foto even spiegelen. Dan kijk je als webbezoeker wél direct naar de kopregel.

 

Kijkrichting website Rabobank
Je kijkt naar haar boek en glas. Had je gezien dat het over een zorgverzekering gaat?

 

 

 

ijkrichting website Interpolis
Je vraagt je af waar deze vrouw aan denkt. Dacht jij direct aan een verzekering?

 

 

 

Kijkrichting website Nationale Nederlanden
Zo moet het wél. Nationale Nederlanden wil dat je een afspraak maakt. De drummer kijkt daarom naar de button.

 

 

Kijkrichting website Centraal Beheer
Centraal Beheer wil dat je weet hoe scherp de rente is. Daarom kijkt dit stel ernaar.

 

 

Het werkt ook met tekst zonder plaatjes

Ook met alleen tekst kun je de kijkrichting sturen. Geef een tekst een kopregel, tussenkopjes en hier en daar eens wat kleur of een onderstreping. Dit noemen we ‘fixatiepunten’ – opvallende zaken in een tekst waar je oog direct naartoe wordt getrokken. Als je het goed doet, moet iemand in 2 seconden weten waar je tekst over gaat, puur door naar de fixatiepunten te kijken.

Hoe verbeter jij je website, landingspagina’s en blogs?

Op deze pagina lees je meer over hoe een website wordt gelezen. Tijdens onze schrijftrainingen leer je goede teksten schrijven, maar óók hoe je inspeelt op hoe mensen kijken en lezen. Meld je bijvoorbeeld aan voor de training webtekst schrijven. Of vraag eens naar de mogelijkheden van een incompany schrijftraining bij jou op kantoor.


Lees ook:




google review plaatje

 

Dit artikel delen?

Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://iscv.nl/kijkrichting-website”>Hoe zorg je ervoor dat belangrijke zaken op je website worden gezien?</a>

Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!