Waarom heeft een oneven aantal meer effect in je tekst?

Een oneven aantal heeft een psychologisch effect

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een oneven aantal beter blijft hangen en meer opvalt dan een even aantal. Waarom is dat? Wat kun je ermee in je verkooptekst? En waar moet je op letten om het goed toe te passen op je website en in je marketingacties? Lees verder en je hebt het 1, 2, 3 onder de knie.

Hoe werken onze hersenen?

Onze hersenen houden van gemak. Onbewust plaatsen we dingen daarom in hokjes, zodat we mogelijkheden kunnen voorspellen. Je hoort bijvoorbeeld blaffen en je categoriseert meteen het geluid van een hond. Je kunt nu voorspellen dat het een viervoeter is. En dat hij een bal wil pakken. Of een lik wil geven. Of wil bijten. Je gebruikt ervaringen uit het verleden om nieuwe situaties te begrijpen. Ook getallen plaats je onbewust in een hokje.

Oneven aantal vraagt meer aandacht

Terence Hines van Pace University heeft een experiment uitgevoerd dat verklaart waarom we oneven en even getallen in andere hokjes plaatsen. Hij toonde steeds twee cijfers op een scherm: twee even getallen (6 en 8), twee oneven getallen (1 en 3) of een combinatie van even en oneven getallen (1 en 6). Deelnemers mochten alleen op een knop drukken als beide getallen even of oneven waren. Gemiddeld duurde het 20% langer om op de knop te drukken als beide getallen oneven waren. Het kost ons dus meer moeite om oneven getallen te verwerken. Ze zetten letterlijk aan tot denken. Ze zijn ‘uitdagend’.

Andere psychologische verklaringen

Onze hersenen categoriseren daarnaast graag in paren – en ook dat maakt oneven aantallen uitdagender. Er blijft er immers altijd een over. Omdat we oneven aantallen onbewust meer aandacht geven, kunnen we punten op een lijst ook gemakkelijker onthouden als het een oneven aantal is. Dat kan ermee te maken hebben dat een oneven aantal altijd een middelpunt heeft. Daardoor creëer je voor jezelf een ezelsbruggetje: het middelste punt krijgt de meeste aandacht en het punt erboven en eronder koppel je daaraan.

 

Oneven aantal heeft een psychologisch effect
Een oneven aantal heeft een psychologisch effect
dat je slim kunt gebruiken in je verkooptekst.

 

Oneven aantal komt eerlijker over

Al gaat het om details, er is nog een reden waarom oneven aantallen beter werken. Onbewust communiceren ze namelijk dat het om een ‘volledig’ aantal gaat. Ga maar na: een top 10 lijkt gefabriceerd. Het is wel heel toevallig als iets exact 10 voordelen heeft. Of 10 mogelijkheden. Maar heeft iets 3 mogelijkheden of 7 voordelen? Dan denken onze hersenen dat het wel zal kloppen. Het zijn er vast echt 7, want waarom zou je anders zo’n raar getal noemen?

Twijfel je nog? Ga dan eens naar een museum of kunstgalerie. In die branche is het algemeen bekend dat een groep van drie aantrekkelijker is voor het oog dan een groep van twee. Een oneven aantal schilderijen zorgt ervoor dat onze hersenen niet automatisch kunnen groeperen. Daarom trekken drie schilderijen naast elkaar veel meer aandacht dan twee schilderijen naast elkaar.

7 is het populairste getal

Het getal 7 is overigens voor veel mensen een favoriet getal – en daarvoor is ook een psychologische verklaring. Vraag iemand aan een getal onder de 10 te denken. Hoe redeneert ons brein dan? We gaan rekenkundig aan de slag. De nummers 1 en 10 voelen niet willekeurig genoeg. De even getallen voelen te voor de hand liggend. En de 5 is precies in het midden. Zo blijven 3 en 7 over. De meeste mensen kiezen dan voor het hoogste: de 7. Test het maar eens!

Hoe pas je dit toe?

Zelden of nooit ga je na afloop van een presentatie naar huis met 2 belangrijke punten. Het zijn er altijd 3. Of 5. Ervaren sprekers en trainers weten dan ook dat een oneven aantal beter wordt onthouden. Hetzelfde geldt voor schrijvers. Ga maar eens na hoe vaak je whitepapers ziet met ‘ 7 voorbeelden van’ of ‘5 verbeterpunten voor’. Dat kan jij ook! Daarom 5 (en niet 4 of 6) tips:

  • Beschrijf in mailings, folders en op je website altijd een oneven aantal voordelen van je bedrijf, product of dienst.
  • Geef in blogs, e-boeken, rapporten en whitepapers altijd een oneven aantal ‘redenen om’ of ‘voordelen van’.
  • Beantwoord vragen of beargumenteer stellingen met een oneven aantal punten: “Dit product werkt perfect om de volgende 3 redenen:..”
  • Maak een lijst met opsommingstekens en zet het belangrijkste punt in het midden. De middelste bulletpoint krijgt de meeste aandacht en wordt het best onthouden.
  • Gebruik een cijfer en geen letters (5 in plaats van vijf). In een lange reeks woorden springt een cijfer eruit, waardoor de ogen van je lezer er eerder naar worden getrokken.

Ontvang deze artikelen direct in je mailbox

Wil je meer marketing- en schrijftips? Meld je rechtsboven aan en ontvang onze wekelijkse blogs direct in je mailbox. Je krijgt dan meteen ons e-book met bijna 40 pagina’s schrijftips, een checklist om zelf je teksten te controleren en 10 tips om betere webteksten te schrijven. Of volg een schrijftraining van ISCV, zoals de training psychologisch beïnvloeden met tekst.

 

Vond je dit een goede tip? Deel hem via de buttons hieronder

Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!