Dé 5 schrijftips voor blogs, websites en andere zakelijke teksten

Dé 5 schrijftips voor blogs, websites en andere zakelijke teksten

 

Je basistekst staat op papier. Of op het scherm. Nu begint het moeilijkste deel van tekstschrijven: het fijnslijpen van je tekst. Hoe zorg je ervoor dat je tekst lekker leest? Dat je tekst aanspreekt bij je doelgroep? En dat je lezer niet na 3 zinnen al afhaakt? Dit zijn de belangrijkste 5 schrijftips voor blogs, websites en andere zakelijke teksten.

Meer schrijftips voor blogs en andere teksten? Download ons e-book. Daarin vind je een toelichting op onderstaande tips én 3 andere manieren om blogs, websites en andere zakelijke teksten te verbeteren.

Tip 1. héél veel tekst schrappen

De eerste stap is: schrappen, wegstrepen en deleten. In de praktijk blijkt bijvoorbeeld dat je bij veel teksten de eerste alinea kunt schrappen. Is dit begin wel de binnenkomer die je voor ogen had? Zeker bij blogs en e-mailings is opwarmtekst vaak dodelijk. Hetzelfde geldt voor heel wat intro’s op homepages.

Iedere zin moet nodig zijn. Om dit te bepalen, kun je een zin weglaten en kijken wat er met de tekst gebeurt. Niets? Dan kan die zin weg.

Tip 2. zinnen en alinea’s inkorten

Een tekst van 3 kantjes gaat meestal direct de prullenbak in, tenzij je echt een fantastisch en uniek aanbod hebt. Houd het dus kort. Probeer zinnen niet langer te maken dan anderhalve regel. Voor zinnen op papier geldt dat ze niet langer mogen zijn dan 17 woorden, ongeacht het niveau van je doelgroep. Voor teksten op een beeldscherm houden we maximaal 15 woorden aan.

Soms zijn zinnen echt veel te lang of bevatten ze twee komma’s. Haal deze zinnen uit elkaar. Of nog beter, schrap het tussengedeelte dat vaak minder relevant is voor de lezer. Een voorbeeld: Volgende week ga ik naar Parijs, waar ik vorig jaar ook al twee keer ben geweest, maar deze keer ga ik met de trein. Dat wordt: Ik ga volgende week weer naar Parijs. Deze keer ga ik met de trein.

Tip 3. vlottere teksten schrijven

Om je tekst levendig en vlot te maken, gebruik je zo min mogelijk de lijdende vorm. Je kunt een zin als Hiermee wordt de tijd waarin dit gedaan kan worden gehalveerd bijvoorbeeld vervangen door Voortaan doet u dit in de helft van de tijd. Bij taal in de lijdende vorm is niemand verantwoordelijk. Er gebeurt iets, maar nergens staat wie het doet. Dat heeft een negatief effect op je tekst. Herschrijf daarom zinnen waarin de woorden worden, kunnen, zullen en gaan staan.

‘U ontdekt’ is minstens zo effectief als ‘U zult ontdekken’ of ‘U gaat ontdekken’. Zullen en gaan zijn dus overbodig.

Tip 4. positieve woorden gebruiken

Het is wetenschappelijk bewezen dat positieve tekst helpt lezers te overtuigen. Met positief schrijven bedoelen we dat je woorden en zinnen die een negatieve strekking hebben zoveel mogelijk vervangt door woorden en zinnen met een positieve betekenis. Dus in plaats van: Vroeger was het onmogelijk kun je beter Nu is het mogelijk gebruiken. ‘Kosteloos’ is op zich niet fout, maar kun je in veel gevallen wijzigen in ‘gratis’. Wees ook voorzichtig met de woorden ‘geen’ en ‘niet’. Onze hersenen slaan deze woorden over. Als je nu niet aan een groene olifant mag denken, waar denk je dan aan? Precies! Niet duur is dus goedkoop. En als het geen probleem, kun je beter zeggen dat het gemakkelijk of eenvoudig is.

Wat gaat iemand doen die tegen je zegt: “Ik wil niet zeuren hoor, maar….?” Precies. Die gaat zeuren.

Alle mensen uit de medische wereld moet verboden worden een gesprek met patiënten te beginnen met de woorden: “U moet niet schrikken, maar…”

Wat doe je als je in een vliegtuig zit en hoort: ”Dames en heren, dit is uw gezagvoerder. Géén paniek, maar…”

Tip 5. tekst beeldend maken

De actieve woordenschat is de woordenschat die je dagelijks gebruikt. Deze woordenschat voldoet uitstekend als communicatietaal. Iemand die duizend woorden Spaans kent, kan zich goed verstaanbaar maken in die taal. Maar als je je tekst extra kracht wilt geven, is het beter óók te putten uit je passieve woordenschat. Daarmee geef je vaak net een andere betekenis aan woorden. Bij ‘huis’ kan je je van alles voorstellen, omdat dit een algemene term is voor elk gebouw waarin je kunt wonen. Maar bij villa, flat, bungalow, krot en woonboerderij wordt het beeld dat je van de woning geeft veel concreter. Dat is precies wat je met beeldend schrijven bereikt: de lezer krijgt een duidelijker idee van wat je precies bedoelt.

Vergelijk ‘hij loopt’ met hij rent, slentert, wandelt, sprint, schrijdt of strompelt – en het is duidelijk dat de laatste omschrijvingen veel gedetailleerder en beeldender zijn.

Meer schrijftips voor blogs, websites en andere zakelijke teksten?

Volg de training ‘winnende webteksten schrijven’ als je jouw website of webteksten wilt verbeteren. Of overweeg een incompany schrijftraining op maat. Je kunt natuurlijk ook eerst onze andere tips voor betere zakelijke teksten lezen.


Lees ook:




Dit artikel delen?

Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://iscv.nl/schrijftips-voor-blogs-websites-en-andere-zakelijke-teksten”>Dé 5 schrijftips voor blogs, websites en andere zakelijke teksten</a>

Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!