Schrijftips voor zakelijke teksten

Schrijftips voor zakelijke teksten

Dit zijn onze trainingen en schrijftips voor zakelijke teksten

Wil je duidelijke, overtuigende en lekker leesbare zakelijke teksten schrijven voor je e-mails, webpagina’s en brieven? En wil je sneller en beter leren schrijven? Dan vind je op deze pagina handige tips en adviezen. Daarnaast vind je links naar onze trainingen gericht op het schrijven van zakelijke teksten.  Vergeet niet onderaan deze pagina de trainingsvideo te bekijken over het schrijven van webteksten. En vraag daaronder ook meteen ons gratis e-book aan. Je vindt er 8 stappen in voor het verbeteren van al je zakelijke teksten.

Welk lettertype gebruik je voor zakelijke teksten?

Iedere brief, webpagina en e-mailing moet lekker leesbaar zijn. Het lettertype (ook wel ‘font’) heeft grote invloed op de leesbaarheid van teksten. Belangrijk dus om bij stil te staan als je een nieuwe website bouwt of een huisstijl kiest! Welk lettertype is het best voor websites, blogs en e-mailings? En welk font is het best voor uitingen op papier? Je leest het in dit artikel.

De eerste zin schrijven (met 60 voorbeeldzinnen)

Hoe schrijf je een goede eerste zin van een e-mail, blog of andere zakelijke tekst? Voor veel mensen is de eerste zin van de tekst meteen ook de zin waar ze het langst over doen. In dit artikel krijg je een paar handige schrijftips. En nóg handiger: je krijgt ook 60 voorbeelden van eerste zinnen die je zo kunt gebruiken. 

7 tips om genderneutraal en inclusief te schrijven

Waarom zou je genderneutraal en inclusief schrijven? Omdat het om grotere aantallen mensen gaat dan je misschien denkt. Zo zou 10% van de wereldbevolking homo zijn. Daarnaast zou 5% worstelen met hun gender en er wonen ongeveer 48.000 transgenders in Nederland. Lees hoe je genderneutraal en inclusief zakelijk kunt schrijven.

Hoe pas je B1 taalniveau en Jip en Janneke taal toe?

Wanneer gebruik je Jip en Janneke taal? Die vraag is snel beantwoord: als je kinderboeken schrijft. Tekstschrijven op B1 taalniveau lijkt wel verstandig. Je maakt klanten én Google immers blij als je het juiste taalniveau raakt. Maar hoe doe je dat? Alles over B1, Jip en Janneke, de Flesch Reading Ease test en de leesniveau tool.

Training: winnende webtekst schrijven

Tekst is het belangrijkste onderdeel van iedere website. Met de juiste tekst word je immers vindbaar in Google. En met tekst overtuig je webbezoekers om klant te worden. Tijdens de training ‘winnende webtekst schrijven’ leer je hoe bezoekers jouw website lezen. Je ontdekt hoe je de aandacht van je lezers vasthoudt én hoe je ze verleidt tot een reactie of aankoop.

Woorden die los of aan elkaar iets anders betekenen

Geen klant zal je bellen met de klacht dat je ‘teveel’ hebt geschreven in plaats van ‘te veel’. Toch wil je ieder stoorzendertje in je zakelijke teksten voorkomen. Het lastige van het Nederlands is dat er geen regel zonder uitzonderingen is. Daarom een handig lijstje met woorden die los of aan elkaar geschreven iets anders betekenen. 

Hoe schrijf je Engelse woorden in het Nederlands?

We gebruiken steeds meer Engelse woorden in onze zakelijke teksten. Maar schrijf je nu accountmanager of account manager? Is het layout of lay-out? En ga je copywriten of toch liever gewoon tekstschrijven? Je zou er gestrest, gestresst of gestressed van worden! In dit artikel vind je de belangrijkste regels handig op een rij. 

Dé 9 tips om je teksten in te korten

Hoe schrijf je een goede zakelijke tekst? Onder andere door je tekst kort en bondig te houden. Je wilt dat je boodschap zo snel mogelijk wordt overgebracht. OHRA heeft dat geperfectioneerd. In 3 woorden wordt de verzekering omschreven. Maar waarom moet je eigenlijk korte zakelijke schrijven? En hoe doe je het?

Positief zakelijk schrijven helpt lezers te overtuigen

Als de kassière van Albert Heijn je met een vriendelijke glimlach te woord staat, geeft je dat een lekker gevoel. Dat lekkere gevoel bereik je ook met slim gekozen woorden in je zakelijke tekst. De Amerikaanse neurowetenschapper Andrew Newberg heeft zelfs ontdekt dat positieve woorden iets veranderen in ons brein. Dit zijn 4 tips om positief zakelijk te schrijven.

Zakelijke tekst die de aandacht vasthoudt

Hoe schrijf je een goede zakelijke (commerciële) tekst? Je kunt hiervoor veel technieken van verkopers gebruiken. Verkopers willen bijvoorbeeld graag sympathiek gevonden worden. De manier waarop verkopers sympathie opwekken, kun je gebruiken in je zakelijke teksten. En wil je de aandacht vasthouden met tekst? Laat je lezer dan continu ‘ja’ knikken.

Moet je cijfers uitschrijven in zakelijke teksten?

Als je cijfers goed gebruikt, kun je er de aandacht van je lezer mee trekken. Cijfers kunnen je tekst ook versterken. Maar hoe? Moet je cijfers uitschrijven in zakelijke en commerciële teksten? En gebruik je daarbij valutatekens? En nullen achter de komma? Dit zijn 8 tips om getallen op websites, in mailingbrieven en in alle andere zakelijke teksten goed te gebruiken.

Hoe voorkom je spelfouten in zakelijke teksten?

Geef jij akkoord op een offerte die vol staat met fouten? Ga jij in zee met een bedrijf als de website overloopt van verkeerde d’s en t’s? Spelfouten zorgen voor een verkeerde eerste indruk. Ze kunnen je bedrijf of organisatie daardoor veel geld kosten. Maar hoe voorkom je spelfouten? Dit zijn 8 tips die je direct kunt toepassen.

Incompany training zakelijke teksten schrijven

Wil je dat jouw team wervende, overtuigende en prettig leesbare zakelijke teksten schrijft? Of wil je jouw reclamebureau of copywriter beter briefen en feedback geven? Kies dan voor een incompany training zakelijke teksten schrijven van ISCV Schrijftrainingen. Op basis van jouw wensen maken we een programma op maat met voorbeelden van jouw bedrijf.

MS Word helpt betere zakelijke teksten te schrijven

Microsoft Word heeft een handige functie die je helpt lekker leesbare zakelijke  teksten te schrijven: leesbaarheidsstatistieken. Je ziet daarmee in één oogopslag of jouw zinnen en woorden de juiste lengte hebben. En of je bijvoorbeeld wel actief genoeg schrijft. Je hoeft deze handige functie maar één keer in te stellen.

Johnson Box: een kader dat je respons verhoogt

De Johnson Box is vernoemd naar direct marketeer en copywriter Frank Johnson. Hij gebruikte de Johnson Box in de jaren ’40 van de vorige eeuw om de respons op zijn mailings voor American Heritage Magazine te verhogen. Waar moet je op letten als je dit opvallende kader in je zakelijke teksten gebruikt?

Dé 5 schrijftips voor zakelijke teksten

Je basistekst staat op papier. Of op het scherm. Nu begint het moeilijkste deel van tekstschrijven: het fijnslijpen van je tekst. Hoe zorg je ervoor dat je tekst lekker leest? Dat je tekst aanspreekt bij je doelgroep? En dat je lezer niet na 3 zinnen al afhaakt? Dit zijn de belangrijkste 5 schrijftips voor blogs, websites en andere zakelijke teksten.

Emoji in de e-mail onderwerpregel: wel of niet?

Emoji’s worden steeds vaker gebruikt in onderwerpregels van zakelijke e-mailings. Ook zie je ze verschijnen in posts op social media. Het doel is meer op te vallen in de inbox van de ontvanger. Maar werkt dat? De Nielsen Norman Group heeft het onderzocht. Kun je emoji’s in de onderwerpregel van zakelijke e-mailings gebruiken? En zo ja, hoe? Je leest het in dit artikel.

Tips voor een goede e-mail onderwerpregel

De onderwerpregel van een e-mail heeft dezelfde functie als de tekst op een envelop of de kopregel van een brief. Hij moet aanzetten tot lezen. Of in dit geval: het openen van de e-mail. Hoe schrijf je een onderwerpregel die opvalt in de inbox van de ontvanger? Dit zijn 9 tips voor een goede e-mail onderwerpregel. 

Goede tekstopmaak om aandacht te houden

We geven mooie dingen graag extra aandacht. Een glanzende BMW cabriolet wordt door ons uitgebreid bewonderd. En over een luxe landhuis met oprijlaan dromen we graag een tijdje weg. Wil je dat jouw website, e-mailings en andere zakelijke teksten ook volop aandacht krijgen? Maak ze dan mooi. In dit artikel vind je tips om je tekstopmaak te verbeteren.

Een oneven aantal heeft meer effect in je tekst

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat een oneven aantal beter blijft hangen en meer opvalt dan een even aantal. Waarom is dat? Wat kun je ermee in je zakelijke teksten? En waar moet je op letten om het goed toe te passen, bijvoorbeeld op je website en in je marketingacties? Lees dit artikel en je hebt het 1, 2, 3 onder de knie.

Training: psychologisch beïnvloeden met tekst

Deze training draait volledig om hoe mensen lezen, hoe ze onbewust denken en reageren – en hoe jij daar in je zakelijke tekst slim gebruik van maakt. Centraal staan de inzichten van (neuro)wetenschappers zoals Robert Cialdini. Je krijgt tips om het oerbrein van je lezer te prikkelen en adviezen om online klanten zo te beïnvloeden dat ze eerder reageren of bij je kopen.

Versterk je zakelijke teksten met een reden

Wist je dat onze hersenen automatisch positief reageren op de woorden ‘want’ en ‘omdat’? Dat komt doordat deze woorden een reden aankondigen. Onze hersenen blijken daarvoor gevoelig te zijn. We draaien zo op de automatische piloot dat je soms zelfs een reden kunt geven die niet echt een reden is. Versterk je zakelijke teksten dus met de woorden ‘want’ en ‘omdat’.

Correct kommagebruik voor beter leesbare tekst

Schrijvers die hun informatie helder structureren, hebben weinig komma’s nodig. Hoe meer komma’s in de tekst, hoe slechter de schrijfstijl meestal is. Heb je een tekst geschreven? Let dan eens op het kommagebruik. Neem bijvoorbeeld de moeite eens om het aantal komma’s te tellen. Verwijder overbodige komma’s en je zakelijke tekst wordt veel beter leesbaar. 

Geef geen verkeerde ideeën met je zakelijke tekst

Modemerk Bonprix wilde onderstrepen dat het hip is. Helaas ging het bedrijf wel voorbij aan een van de beïnvloedingsprincipes van de bekende marketingexpert Robert Cialdini: sociale bewijskracht. Wat doen ze fout? En hoe kun jij in je zakelijke teksten slim omgaan met sociale bewijskracht en negatieve aspecten?

Training: e-mailings en landingspagina's schrijven

Tijdens de training e-mailings en landingspagina’s schrijven leer je hoe je veel beter scorende e-mailings schrijft. Je ontdekt hoe e-mail wordt gelezen. En hoe een landingspagina op je website eruit moet zien om meer respons te krijgen. Na deelname schrijf je e-mails die vaker worden geopend en duidelijke landingspagina’s die aanzetten tot een reactie of aankoop.

Clichés die je in zakelijke tekst wilt voorkomen

Je bent je er vast niet van bewust, maar wedden dat er ook duhs in jouw zakelijke staan? Van die clichés die geen enkele toegevoegde waarde hebben in je tekst? Loop daarom eens door je teksten en zoek tekstdelen die nietszeggend zijn. Kun je ze weglaten? Of concreet maken? Dan krijg je een aanzienlijk betere tekst. 

Gebruik de dialoogmethode in zakelijke teksten

Hoe schrijf je een goede zakelijke tekst? Door in je tekst de juiste vragen te stellen en te beantwoorden. Professor Siegfried Vögele bestudeerde jarenlang hoe mensen lezen en waarop ze wel en niet reageren. Op basis daarvan ontwikkelde hij de dialoogmethode. Hoe kun je jouw zakelijke teksten daarmee verbeteren?

Maak je zakelijke tekst beter met signaalwoorden

Krijg je je tekst niet lekker lopend? Gebruik dan wat cement om je zinnen en alinea’s aan elkaar te plakken. Copywriters gebruiken hiervoor een heuse term: signaalwoorden. Ze zorgen voor een lekker lopend verhaal. En dat willen je lezers graag. Wat signaalwoorden zijn? En hoe je ze gebruikt om de leesbaarheid van je zakelijke teksten te verbeteren? Je leest het hier.

Video afspelen

Hoe schrijf je een goede zakelijke tekst? (video)

Trainer Wim van der Mark heeft een video van 15 minuten samengesteld over het schrijven van webteksten. Hij praat over hoe je mensen aan het lezen houdt en hoe je teksten schrijft volgens de dialoogmethode. De video gaat over webtekst, maar je kunt de principes toepassen op alle zakelijke teksten. Klik op de afbeelding hiernaast om de video te bekijken.

Training tekst schrijven voor websites, mailings, vacatures en offertes

Hoe schrijf je een goede zakelijke tekst? (e-book)

We hebben 40 pagina’s direct bruikbare tips over het schrijven van zakelijke teksten voor je verzameld. Handige informatie waar je echt wat aan hebt! Over kijk- en leesgedrag. Over het wervend maken van je teksten. En bijvoorbeeld over het schrijven van je eerste zin. Vul onderstaand formulier in en je krijgt direct een e-mail om het e-book te downloaden.