7 tips om de over ons pagina klantgericht te maken

Over ons pagina: 7 tips om deze belangrijke webpagina te verbeteren

De ‘over ons’ pagina is na de homepage een van de belangrijkste en meest bezochte pagina’s van je website. Klanten willen immers graag weten met wie ze zaken doen. Als Unilever of Ahold op je kantoorgevel staat, voegt deze pagina weinig toe. Niemand kijkt ernaar – hoogstens een student die een scriptie schrijft. Voor alle andere bedrijven is een goede ‘over ons’ pagina noodzaak om klanten over de streep te trekken. En dus: 7 tips voor een betere over ons pagina. 

1. Praat niet over ons

Je webbezoeker klikt wel op ‘over ons’, maar wil vervolgens eigenlijk helemaal niets over je weten. Je bezoeker wil simpelweg lezen waarom hij jouw bedrijf moet kiezen. Vertel dus welke toegevoegde waarde je hebt. Het is verstandig niet over ons te schrijven, maar over wat wij voor u kunnen betekenen. Maak de tekst dus klantgericht. ‘Wij bestaan al 25 jaar’ wordt ‘u kunt vertrouwen op 25 jaar kennis en ervaring’. En vermeld vooral geen missie en visie. Dat zijn interne strategische doelen. Dus ‘onze missie is klanten de snelste service te leveren’ wordt ‘u wordt bij ons altijd binnen 1 minuut geholpen’.

2. Doe niet aan borstklopperij

Amerikanen roepen nog wel eens dat ze de beste zijn. Nederlanders houden daar niet van – zeker niet als het ongefundeerd is (zie ook het punt hierna). Laat de inhoud dus voor zich spreken, zodat de lezer zelf kan beslissen dat jouw bedrijf het beste is. Noem awards, innovaties, hoe jullie zijn gegroeid of andere zaken waaruit succes blijkt. En heb je een klein bedrijf? Verdoezel dat dan niet en draai het naar een voordeel. Je bent klein dus flexibel. Als je je anders voordoet dan je bent, komt je koper er uiteindelijk toch wel achter.

3. Maak het concreet

Wollige taal werkt niet. Toch staat de over ons pagina vaak vol termen als ‘deskundig’, ‘goedkoop’ en ‘klantvriendelijk’. Ieder bedrijf roept dat – en dus ben je niet onderscheidend. Bewijs het liever. Ben je klantvriendelijk? Vertel dan waarom. Bijvoorbeeld omdat je altijd binnen 3 keer overgaan de telefoon opneemt. Omdat je 6 maanden garantie biedt. Of omdat je een 8,5 krijgt in een (onafhankelijk) klantonderzoek. Hoe concreter hoe beter. Je overtuigt namelijk niet alleen je klant, je schrijft ook tekst die concurrenten niet kunnen kopiëren. Wat jij biedt, bieden zij namelijk niet.

4. Vertel een verhaal

Bill Gates startte Microsoft in 1975 in zijn garage. Mark Zuckerberg begon Facebook in 2004 om zijn medestudenten op Harvard met elkaar in contact te brengen. Ahold begon met een klein kruidenierswinkeltje op de Zaanse Schans. Dat soort verhalen blijft hangen. Ze geven een bedrijf een gezicht. Het maakt een bedrijf menselijk – en uiteindelijk wil je klant zakendoen met mensen. Storytelling (een verhaal vertellen) maakt je bedrijf dus persoonlijk. Waarom is jouw bedrijf opgericht? Door wie? Vertel je verhaal, maar maak het niet te lang. Het moet wel interessant blijven.

7 tips om de over ons pagina klantgericht te maken
Je over ons pagina verbeteren? Vertel een klantgericht,
concreet en persoonlijk verhaal zonder borstklopperij.

5. Maak het persoonlijk

Door storytelling maak je je bedrijf persoonlijk, maar dat kan ook door je medewerkers letterlijk een gezicht te geven. Plaats een groepsfoto. Of een foto van de directeur. Dat maakt je bedrijf meteen betrouwbaarder. Je kunt immers zien met wie je zaken doet. En zeg niet dat ‘Bedrijf X’ de klant graag van dienst is, maar dat ‘wij’ de klant graag van dienst zijn. Wie praat immers over zichzelf in de derde persoon? Probeer daarnaast een toon te vinden die past bij je bedrijf. Komt iedereen ’s zomers in korte broek op slippers naar het werk, dan is het vreemd om de u-vorm en formele taal te gebruiken.

6. Laat klanten aan het woord

Je kunt zelf vertellen hoe goed je bent, maar als een klant het zegt kom je veel sterker over. Laat klanten daarom vertellen waarom zij voor jouw bedrijf hebben gekozen? Je zult merken dat je conversie omhoog schiet door een aantal slim geplaatste testimonials. Laat die tekstjes overigens niet overdrijven. Potentiële klanten kunnen overdreven positieve kritieken verdacht vinden en juist afhaken.

7. Zet ‘over ons’ in je navigatiemenu

Juist omdat veel twijfelaars een vergelijking willen maken met andere bedrijven, is het belangrijk je over ons pagina eenvoudig vindbaar te maken op je website. Zet daarom een duidelijke link in het navigatiemenu. En misschien ook wel in de footer (onderaan, bijvoorbeeld bij het adres) en op andere plekken zoals je contactpagina. Webbezoekers hebben altijd haast, dus laat ze niet zoeken naar belangrijke informatie. De kans dat ze vroegtijdig wegklikken is te groot.

Ontvang deze artikelen direct in je mailbox

Wil je meer marketing- en schrijftips? Meld je rechtsboven aan en ontvang onze wekelijkse blogs direct in je mailbox. Je krijgt dan meteen ons e-book met bijna 40 pagina’s schrijftips, een checklist om zelf je teksten te controleren en 10 tips om betere webteksten te schrijven. Of volg een schrijftraining van ISCV, zoals de training wervende webtekst schrijven.


Lees ook:




Vond je dit een goede tip? Deel hem via de buttons hieronder

Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!