Persbericht schrijven: de standaard opbouw en indeling

Persbericht schrijven: tips voor de opbouw van je tekst

 

Wil je een persbericht schrijven? Houd er dan rekening mee dat persberichten een standaard opbouw hebben. Dat is zo bedacht, omdat journalisten tientallen of soms zelfs honderden persberichten per dag onder ogen krijgen. Door met een standaard opbouw en opmaak te werken, help je ze snel te beoordelen of jouw nieuwsfeit interessant voor ze is. Hoe beter jouw persbericht in elkaar zit, hoe groter je kans op plaatsing wordt. Hoe ziet de standaard indeling van een persbericht eruit? En wat moet er in ieder geval in staan? Je leest het hieronder – met handige tips die je direct kunt toepassen. In de laatste alinea kun je een  sjabloon downloaden met de standaard opmaak van een persbericht.

De 5 W’s en de H

Als je een persbericht schrijft, begin je met het beantwoorden van 6 basisvragen, ook wel de ‘5 W’s en de H’ genoemd: Wie, Wat, Waar, Wanneer en Waarom. De H staat voor Hoe. Je hoeft ze niet allemaal te beantwoorden als ze niet relevant zijn, maar het is een handige leidraad bij het schrijven. Stel je bent een meubelfabrikant en je introduceert een nieuwe collectie. Dan zijn dit je 5 W’s en H:

  • WIE introduceert de meubellijn en voor WIE zijn de meubels bedoeld? Dat lijkt logisch, maar het is toch prettig te weten dat de meubels bijvoorbeeld niet speciaal voor ouderen zijn ontwikkeld.
  • WAT is in dit geval: de nieuwe meubellijn. Maar WAT kunnen de klanten er bijvoorbeeld van verwachten?
  • WAAR worden de meubels verkocht? WAAR worden ze gemaakt?
  • WANNEER wordt de collectie geïntroduceerd en op welke manier (HOE)? Deze vraag is erg belangrijk, omdat het de actualiteit van het persbericht aangeeft.
  • WAAROM wordt de collectie geïntroduceerd? Vaak is deze vraag iets moeilijker te beantwoorden. Deze vraag zet je dan ook meteen met beide benen op de grond. WAAROM moet men weten dat de collectie er is? Oftewel: wat is eigenlijk de nieuwswaarde van je persbericht?

TIP! Voor je begint met schrijven, kun je zoveel mogelijk vragen stellen die beginnen met de 5 W’s en de H. Beantwoord de vragen en zet de antwoorden bij elkaar. Nu heb je een mooie basis om mee te beginnen en weet je zeker dat je geen belangrijke informatie vergeet.

De lead van het persbericht

In de lead, oftewel de eerste alinea, zet je de belangrijkste boodschap. Probeer in één zin weer te geven wat je werkelijk wilt zeggen. Het belangrijkste nieuws moet direct en luid en duidelijk overkomen. Beantwoord ‘wie’ en ‘wat’ bij voorkeur direct in de eerste zin. Vat je nieuws in de eerste alinea samen en beschouw de volgende alinea’s als toelichting op je nieuwsbericht. Organiseer je bijvoorbeeld een atelierroute, dan vertel je niet in je eerste zin dat kunstenaars vaak niet begrepen worden en soms op de rand van armoede leven. Wat je wel zegt is:

Om de Amsterdamse bevolking (WIE) kennis te laten maken met moderne kunst (WAAROM) stellen Amsterdamse schilders (WIE) van 2 tot 12 december (WANNEER) hun atelier open (WAT) voor het publiek (voor WIE). Geïnteresseerden kunnen zich bij de Amsterdamse Kunstuitleen aan de Voorbeeldstraat 23 (WAAR) aanmelden door een inschrijfformulier in te vullen (HOE).

De romp van het persbericht

Nu je je belangrijkste nieuwsfeit hebt verteld, kun je verder in detail treden. Nu kun je bijvoorbeeld vertellen dat een beweegreden voor de kunstschilders is om begrip te kweken voor hun situatie. Dat zij inderdaad soms op de armoedegrens leven. Blijf echter continu in je achterhoofd houden dat je alleen relevante informatie geeft. Heb je een alinea geschreven, probeer deze dan in 2 of 3 woorden samen te vatten. Daarmee heb je een mooie tussenkop gecreëerd.

Noot voor de redactie

In dit onderdeel geef je aan met welke personen de journalist contact op kan nemen als hij meer informatie wil. Vermeld in ieder geval naam, functie en telefoonnummer van contactpersonen. Let er daarbij op dat journalisten vaak buiten kantooruren werken. Idealiter noem je daarom een telefoonnummer dat tijdens kantooruren bereikbaar is én een telefoonnummer dat buiten kantooruren gebeld kan worden.

TIP! Je kunt in dit gedeelte ook verwijzen naar een website of aangeven dat je aanvullend materiaal (bijvoorbeeld foto’s) beschikbaar hebt. Hoge resolutie fotomateriaal dat rechtenvrij is, verhoogt je plaatsingskans.

Heading en chapeau van het persbericht

Als je denkt dat je het moeilijkste nu hebt gehad, heb je het helaas mis. Het belangrijkste van je persbericht is namelijk de heading (headline, kop of kopregel). Journalisten nemen de kop van je persbericht zelden over. Het doel van de kopregel is de strekking van je bericht weer te geven en de journalist voldoende te prikkelen om het bericht verder te lezen. De heading moet dus uitdagen, nieuwsgierig maken en óók nog de strekking van je persbericht weergeven. Een aantal regels waar je in ieder geval op moet letten:

  • De headline is neutraal (dus geen reclametaal)
  • De headline is kort, zonder overbodige lidwoorden of voorzetsels (telegramstijl)
  • Maar pas op dat de headline geen raadsel wordt
  • Bij voorkeur staat er een werkwoord in de headline
  • De headline staat bij voorkeur in de tegenwoordige tijd
  • Je gebruikt actief taalgebruik (dus niet met het woord ‘worden’ of ‘zullen’)
  • Ook gebruik je geen jargon of afkortingen
  • De headline begint met een hoofdletter, maar staat nooit volledig in hoofdletters
  • De kop staat in een vet lettertype en in een groot lettercorps
  • Maak geen flauwe woordspelingen
  • De heading telt niet meer dan zo’n 60 posities (letters en spaties). Dat is het maximum aantal posities dat een lezer in één oogopslag begrijpt

 

Persbericht schrijven? Tips voor het schrijven van een persbericht
Persbericht schrijven? Houd de standaard indeling
en tekstopbouw aan om journalisten te helpen.

 

Een voorbeeld. Stel, je introduceert een nieuwe verfsoort die binnen 5 seconden droog is. Houd dan voor ogen dat het er niet om gaat wat jij belangrijk vindt, maar om wat de journalist (en zijn lezerspubliek) belangrijk vindt. Prijs je product of dienst dus niet aan, maar vertel wat er nieuw aan is. In onderstaande kop is de nieuwswaarde de snelle droogtijd die geen enkele andere verfsoort heeft. Er worden dan ook geen woorden in gebruikt als ‘uniek’, ‘fantastisch’ of andere reclametaal. Het gaat puur om het nieuws, zonder opsmuk.

Nieuwe verf in 5 seconden droog

Gebruik je een chapeau (een regeltje tekst boven de heading), dan kun je iets meer tekst kwijt en kun je meer nieuwsgierigheid opwekken. Bijvoorbeeld:

Nieuwe verf in 5 seconden droog
Nederland krijgt snel kleur

Zelf aan de slag?

Je kunt hier een handig sjabloon downloaden van de opmaak van een persbericht. Wil je zelf aan de slag? Volg dan de workshop zelf wervende tekst schrijven waarin je onder begeleiding van een copywriter zelf een persbericht kunt schrijven.

 

Is dit nuttige informatie? Deel het artikel via de buttons hieronder

Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!