Tips voor een goede e-mail onderwerpregel

Een goede e-mail onderwerpregel maakt nieuwsgierig

De onderwerpregel van een e-mail heeft dezelfde functie als de tekst op een envelop of de kopregel van een brief. Hij moet aanzetten tot lezen. Of in dit geval: het openen van de e-mail. Een goede onderwerpregel van een e-mailbericht maakt het verschil tussen openen of deleten. Hoe schrijf je een onderwerpregel die opvalt in de inbox van de ontvanger? Dit zijn 9 tips voor een goede e-mail onderwerpregel.

Tip 1. Gebruik u of jij

Zet zo mogelijk het woordje ‘u’ in de onderwerpregel. Als je in de u-vorm communiceert natuurlijk. Anders wordt het ‘je’ of ‘jij’. Je spreekt daarmee direct de individuele ontvanger aan als mens. De dialoog is begonnen!

Tip 2. Een goede e-mail onderwerpregel schreeuwt niet

Zet de tekst van de onderwerpregel niet in HOOFDLETTERS. Je ziet: dat schreeuwt. En het leest niet lekker. Gebruik ook geen uitroeptekens!!! Ook dat schreeuwt. Tegen een klant verhef je je stem toch niet? Uitroeptekens geven aan dat jij iets belangrijk vindt, maar de geadresseerde bepaalt zelf wel wat hij belangrijk vindt.

Tip 3. Houd de e-mail onderwerpregel kort

Gebruik maximaal 60 tekens in de e-mail onderwerpregel. Dat is inclusief spaties. Wil je aan de veilige kant blijven, beperk het dan tot 40 of 50. Onderzoek wijst uit dat onderwerpregels met minder dan 50 tekens 12,5 procent vaker worden geopend dan e-mailings met langere onderwerpregels. Zorg er in ieder geval voor dat de onderwerpregel niet zo lang is dat je hem niet meer volledig kunt lezen in de mailbox.

Tip 4. Gebruik ieder woord

Je kunt de naam van de afzender vaak aanpassen. In de meeste inboxen staat links de afzender en rechts het onderwerp. Staat je bedrijfsnaam vermeld als afzender? Dan hoeft dat alvast niet meer in de onderwerpregel terug te komen. De afzender kan bijvoorbeeld zijn: Nieuwsbrief Vacumaks. Dan hoef je in de onderwerpregel de bedrijfsnaam niet te herhalen: Vacumaks brengt nieuwe lijm op de markt. Met wat slimmigheid kun je de tekst van de afzender en de onderwerpregel zelfs op elkaar laten aansluiten. Gebruik als afzender bijvoorbeeld ‘Tips van expert Jansen Schoenen’ en als onderwerpregel ‘Hoe je langer met je schoenen doet’.

 

Tips voor een goede e-mail onderwerpregel
Tips voor een goede e-mail onderwerpregel:
personaliseer, gebruik het woord u en pas op met het woord gratis.

 

Tip 5. Pas op met het woord gratis

Iedereen is gek op gratis, maar pas toch op met dat woord. Om twee redenen. De eerste reden is dat niet alle providers het woord ‘gratis’ in de onderwerpregel toelaten. Deze providers veroordelen je direct tot de spambox. Een tweede reden is dat de ontvanger zelf bij het zien van het woord ‘gratis’ aan spam kan denken. Dan verdwijn je in de delete box en daar schiet je ook niets mee op. Voorzichtigheid is dus geboden.

Tip 6. Gebruik belangrijke sleutelwoorden

Van sommige woorden is bekend dat ze goed scoren in onderwerpregels. Gebruik deze woorden dus vooral wel: profiteer, uniek, extra, gemak, nieuw, vandaag, eindelijk, bespaar, veilig, beste, verlaag, verhoog, optimaliseer, verbeter.

Tip 7. Speel in op je doelgroep

Ga ervan uit dat de ontvanger van je bericht dagelijks bergen e-mails krijgt en weinig tijd heeft. Door een goede onderwerpregel kan hij berichten in zijn inbox filteren en snel bepalen welke interessant zijn. Gebruik daarom woorden waarvan je weet dat ze de interesse hebben van je doelgroep. Als ergens in een e-mail aan ons bijvoorbeeld het woord ‘tekst’ voorkomt, is onze interesse gewekt. Een advocaat kan lastig aan het woord ‘advocaat’ voorbij gaan – en zo kunnen we doorgaan.

Tip 8. Stel een vraag

Een vraag prikkelt onze hersenen. Begint je e-mail onderwerpregel met hoe, waarom, waar of bijvoorbeeld hoezo dan heb je sneller de aandacht. Je vraag mag open of gesloten zijn. Het allerbelangrijkst is dat je ervan overtuigd moet zijn dat het antwoord op de vraag aanzet tot het openklikken van je e-mail.

Tip 9. Personaliseer (of niet!)

Tot een paar jaar geleden kwam uit de meeste testen dat personaliseren in de e-mail onderwerpregel bijna per definitie een hogere openingsratio gaf. Doe je die test nu, dan ligt dat heel anders. Het noemen van de naam van de ontvanger in de onderwerpregel is inmiddels bij veel mensen bekend als trucje – maar niet bij iedereen. Misschien kun je het beter niet doen bij door de wol geverfde ICT-ers die de mogelijkheden van softwarepakketten door en door kennen. Maar stuur je een bericht aan een consument, dan kan deze onderwerpregel nog prima: “Mevrouw De Vries, we hebben deze maand korting in de sportschool.” Personaliseren kan trouwens met alle variabelen uit je database. Iemands plaatsnaam, postcode, straatnaam of automerk bijvoorbeeld:

  • Ook in de Ruys de Perezlaan in Groningen krijgt u korting op het NUON tarief
  • Welk deel van de 156 miljoen valt op postcode 2111 WR?
  • Verzeker uw Volvo V70 fors voordeliger

Ontvang deze artikelen direct in je mailbox

Wil je meer marketing- en schrijftips? Meld je rechtsboven aan en ontvang onze wekelijkse blogs direct in je mailbox. Je krijgt dan meteen ons e-book met bijna 40 pagina’s schrijftips, een checklist om zelf je teksten te controleren en 10 tips om betere webteksten te schrijven. Of volg een schrijftraining van ISCV, zoals de training e-mailings en landingspagina’s schrijven.

 

Vond je dit een goede tip? Deel hem via de buttons hieronder

Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!