Tips en voorbeelden voor creatieve teksten

Tips en voorbeelden voor creatieve teksten

Handige tips voor het schrijven van inhakers, kopregels en meer

Zoek je tips en voorbeelden voor creatieve teksten? Op deze pagina vind je ze! We geven je een overzicht van alle artikelen die we over dit onderwerp hebben geschreven. Bijvoorbeeld over inhakers, kopregels en het psychologisch beïnvloeden van lezers met tekst. Daarnaast vind je links naar onze trainingen over het schrijven van teksten voor websites en andere media. Vergeet niet onderaan deze pagina de 2 video’s te bekijken over het schrijven van teksten. En vraag daaronder ook meteen ons gratis e-book aan!

Inhoud

Hoe schrijf je een écht creatieve kopregel?

Bij een echt creatieve heading worden je hersenen gekieteld en wordt je nieuwsgierigheid geprikkeld. Je kunt er niet omheen en moet weten waar het over gaat. Precies wat jij als marketeer wilt bereiken! Wil je een écht creatieve kopregel verzinnen? Gebruik dan deze 7 tips en trucs van professionele copywriters.

Voorbeelden van opvallende inhakers

Een goede inhaker valt op en is goed voor een glimlach. Wil je ook een opvallende inhaker maken? In dit artikel vind je 5 tips, de ISCV Inhaakkalender en voorbeelden ter inspiratie. Oh en kapperszaken, als jullie eens wat anders willen: Nationale Haardag is op 1 oktober. Of maak van de Internationale Vrouwendag (op 8 maart) eens Haar Dag?

Tips voor een goede e-mail onderwerpregel

De onderwerpregel van een e-mail moet ervor zorgen dat je e-mailbericht wordt geopend. Een goede onderwerpregel van een e-mailbericht maakt het verschil tussen openen of deleten. Hoe schrijf je een onderwerpregel die opvalt in de inbox van de ontvanger? Dit zijn 9 tips voor een goede e-mail onderwerpregel.

Training: winnende webtekst schrijven

Tekst is het belangrijkste onderdeel van iedere website. Met de juiste tekst word je immers vindbaar in Google. En met tekst overtuig je webbezoekers om klant te worden. Tijdens de training ‘winnende webtekst schrijven’ leer je hoe bezoekers jouw website lezen. Je ontdekt hoe je de aandacht van je lezers vasthoudt én hoe je ze verleidt tot een reactie of aankoop.

Zo pas je 'loss aversion' toe in je teksten

Mensen houden niet van verliezen. Loss aversion houdt in dat mensen zelfs meer emotie voelen als ze 100 euro verliezen dan wanneer ze 100 euro winnen. Voer voor copywriters, want laat emotie nu net een prima ingrediënt zijn om je lezer over de streep te trekken! Maar hoe gebruik je loss aversion in fondsenwervende tekst? En in commerciële tekst voor bedrijven? 

Gepast inhaken op het coronavirus

Heineken staat bekend om haar gevatte ‘inhakers’ – opvallende reclames die inspelen op de actualiteit. Het bedrijf zou zó makkelijk een inhaker kunnen maken op het coronavirus: Corona bier versus coronavirus. Toch doen ze het niet. Corona ligt véél te gevoelig. Er zijn bedrijven die wel goede inhakers op het coronavirus hebben gemaakt. Wat is hun geheim? 

Vergroot de kans op een ‘ja’ van je lezer

Iets zeggen, doen of tonen VOORDAT je een verzoek doet. Marketinggoeroe Robert Cialdini noemt dit ‘pre-suasion’. En dat kun je ook in je teksten en op je website gebruiken. Pre-suasion zorgt ervoor dat je lezer of klant openstaat voor je boodschap en eerder ja zegt op je verzoek. In dit artikel vind je toepassingen uit de praktijk.

Hoe schrijf je een goede kopregel? (15 tips)

Een goede kopregel (ofwel: heading) vertelt waar je tekst over gaat én maakt de lezer nieuwsgierig. Dat maakt het schrijven van een goede kopregel nog best lastig. Hoe schrijf je nu een kopregel voor je brief, blog of webpagina? In dit artikel vind je algemene adviezen gevolgd door 15 concrete tips met praktische voorbeelden van goede kopregels.

Positieve woorden veranderen iets in ons brein

Als de kassière van Albert Heijn je met een vriendelijke glimlach te woord staat, geeft je dat een lekker gevoel. Dat lekkere gevoel bereik je ook met slim gekozen woorden in je zakelijke tekst. De Amerikaanse neurowetenschapper Andrew Newberg heeft zelfs ontdekt dat positieve woorden iets veranderen in ons brein. Dit zijn 4 tips om positief te schrijven.

Incompany training tekstschrijven

Wil je dat jouw team creatieve, overtuigende en prettig leesbare teksten schrijft? Of wil je jouw reclamebureau of freelance copywriter beter briefen en onderbouwde feedback geven? Kies dan voor een incompany training tekstschrijven van ISCV Schrijftrainingen. Op basis van jouw wensen maken we een programma op maat met voorbeelden van jouw bedrijf.

Wat werkt beter: korting of een extra product?

Onderzoekers van de University of Minnesota hebben een interessant onderzoek gedaan. Ze wilden weten hoe consumenten reageren op kortingen en op gratis producten. De conclusie was: “Shoppers krijgen liever gratis iets extra’s dan korting.” Wat is hiervoor de verklaring? Hoe werken onze hersenen als het gaat om hebberigheid?

Hoe 1 ander woord 45% meer omzet opleverde

Marketingexpert Robert Cialdini vertelde eens dat het audiomerk Bose maar liefst 45% meer nieuwe audiosystemen verkocht door 1 woord in de advertentie te veranderen. In dit artikel lees je de opvallendste zaken uit het interview, bijvoorbeeld hoe Bose de tekst aanpaste. Het gehele interview duurt een kwartier. Je kunt het in dit artikel bekijken. 

Met een goede tekstopmaak houd je de aandacht

We geven mooie dingen graag extra aandacht. Een glanzende BMW cabriolet wordt door ons uitgebreid bewonderd. En over een luxe landhuis met oprijlaan dromen we graag een tijdje weg. Wil je dat jouw website, e-mailings en andere zakelijke teksten ook volop aandacht krijgen? Maak ze dan mooi. In dit artikel vind je tips om je tekstopmaak te verbeteren.

Laat klanten meer besteden door anchoring

Het ankereffect (ofwel ‘anchoring’) houdt in dat mensen de eerste informatie die ze zien als basis nemen voor hun beslissing. Of je nu fondsen werft of bij een commercieel bedrijf werkt, je kunt dit ankereffect slim toepassen op je website en in je acties. Het zorgt ervoor dat je webbezoekers meer besteden. Dit zijn 5 tips en voorbeelden ter inspiratie.

Bied lezers duidelijkheid met de Gestalt principes

Je lezer wil snel vinden wat hij zoekt. Of hij nu een brochure van je krijgt of je website bezoekt. Je moet teksten dus slim opmaken. De gestaltpsychologie, die zich richt op hoe we vormen interpreteren, helpt je erbij. Wat is gestaltpsychologie? Wat kun je ermee? En hoe passen Coolblue en Bol.com het bijvoorbeeld toe? Je leest het in dit artikel.

Training: psychologisch beïnvloeden met tekst

Deze training draait volledig om hoe mensen lezen, hoe ze onbewust denken en reageren – en hoe jij daar in je tekst slim gebruik van maakt. Centraal staan de inzichten van (neuro)wetenschappers zoals Robert Cialdini. Je krijgt tips om het oerbrein van je lezer te prikkelen en adviezen om online klanten  zo te beïnvloeden dat ze eerder reageren of bij je kopen.

Woorden die je beter niet kunt gebruiken: 10 clichés

Je bent je er vast niet van bewust, maar wedden dat er ook duhs in jouw teksten staan? Van die clichés die geen enkele toegevoegde waarde hebben in je tekst? Loop daarom eens door je teksten en zoek tekstdelen die nietszeggend zijn. Kun je ze weglaten? Of concreet maken? Dan krijg je een aanzienlijk betere tekst. 

Gebruik kleur en contrast slim

Wist je dat een kleine miljoen Nederlanders kleurenblind zijn? Reken maar dat ze jouw website ook bezoeken – en dat ze er snel weer verdwijnen als je teveel contrast in de opmaak van je tekst gebruikt. Of als je kleuren verkeerd toepast. Dat geldt trouwens ook voor alle Nederlanders die wél kleuren zien. Een paar praktische tips over het gebruik van tekst, kleur en contrast.

Maak je teksten beter met signaalwoorden

Krijg je jouw tekst niet lekker lopend? Gebruik dan wat cement om je zinnen en alinea’s aan elkaar te plakken. Copywriters gebruiken hiervoor een heuse term: signaalwoorden. Ze zorgen voor een lekker lopend verhaal. En dat willen je lezers graag. Wat signaalwoorden zijn? En hoe je ze gebruikt om de leesbaarheid van je tekst te verbeteren? Je leest het hier.

Video afspelen

Hoe worden webteksten gelezen? (video)

Bezoekers van jouw website lezen je tekst niet direct. Ze scannen eerst. Ze kijken eerst en besluiten daarna of ze de tekst willen lezen. Met een eyetracking camera kun je dit kijkgedrag in beeld brengen. Deze video toont hoe het werkt. Wil je zelf een eyetracking video van jouw website? Schrijf je dan in voor de training ‘winnende webtekst schrijven‘.

Video afspelen

Hoe schrijf je een goede webtekst? (video)

Trainer Wim van der Mark heeft een videotraining van 15 minuten samengesteld over het schrijven van webteksten. Hij praat over eyetracking en kijkgedrag, het beïnvloeden van kijkgedrag, hoe je mensen aan het lezen houdt en hoe je webteksten schrijft volgens de dialoogmethode. Klik op de afbeelding hiernaast om de video te bekijken.

Training tekst schrijven voor websites, mailings, vacatures en offertes

Hoe schrijf je een goede tekst? (e-book)

We hebben 40 pagina’s direct bruikbare tips over tekstschrijven voor je verzameld. Handige informatie waar je echt wat aan hebt! Over kijk- en leesgedrag. Over het wervend maken van je teksten. En bijvoorbeeld over het schrijven van je eerste zin. Vul onderstaand formulier in en je krijgt direct een e-mail om het e-book te downloaden.