Jeffrey Rijkhoff

Jeffrey Rijkhoff

"Na 15.000 teksten te hebben geschreven, is trainingen geven nog leuker"

Toen ik 12 jaar was, hielp ik mijn vader al met verkopen op de markt. Zaterdagochtend om half 6 op, prijskaarten maken, de kraam netjes houden… Langzaamaan deed ik steeds meer tot ik de markt tijdens vakanties van mijn vader volledig overnam. Daar is het zaadje voor mijn interesse in marketing en verkoop waarschijnlijk geplant. 

Na mijn HEAO-studie heb ik dan ook altijd marketingfuncties gehad – de laatste was campagne manager bij Zwitserleven. Ik werkte toen veel samen met reclamebureaus en copywriters, maar ik had steeds het gevoel dat ik het zelf minstens zo goed kon. De teksten die ik kreeg liepen vaak niet lekker, zonder dat ik kon aanwijzen waarom. Ik ben daarom cursussen gaan volgen en boeken gaan lezen – en heb alles over tekst geleerd wat ik maar tegenkwam. 

In 2002 heb ik (na lang aarzelen) uiteindelijk de stap gezet om freelance copywriter te worden. Al snel kon ik aan de slag voor klinkende namen als het Reumafonds, CliniClowns, ABN AMRO, Wolters Kluwer en de Postbank (nu ING). Na een paar jaar verhuisde ik naar Spanje, want schrijven kun je overal. Inmiddels ben ik zo’n 350 opdrachtgevers en 15.000 teksten verder – en deel ik mijn kennis door trainingen te geven. Misschien is dat nóg wel leuker dan schrijven!