Training klantgericht schriftelijk communiceren


Training klantgericht schriftelijk communiceren

Leer in één dag hoe je met tekst de klanttevredenheid verhoogt

Tijdens de training klantgericht schriftelijk communiceren leer je hoe je vlotte, begrijpelijke en prettig leesbare e-mails, brieven en andere informatieve teksten schrijft. Het kan daarbij gaan om brieven over een verandering van je product of in je bedrijf. Maar het kan ook gaan om interne communicatie op je intranetsite. Of om brieven en e-mails waarin je bijvoorbeeld bedankt voor een aankoop, een vraag beantwoordt of een klacht afhandelt. Jouw tekst bepaalt of de lezer je boodschap snapt en of hij zich gewaardeerd voelt. Je kunt dus maar beter de nodige aandacht aan je zakelijke correspondentie besteden!

Wat leer je tijdens de training?

Heb je er wel eens bij stil gestaan dat de manier waarop je communiceert, bepaalt hoe de lezer denkt over jouw bedrijf en product? Alleen al communiceren in de u-vorm of in de je-vorm zorgt voor een wereld van verschil. Tijdens de training klantgericht schriftelijk communiceren leer je anders tegen zakelijke correspondentie aan te kijken en ontdek je hoe belangrijk het is helder te communiceren. Je leert hoe je met een goede tekst de klanttevredenheid verhoogt en bijvoorbeeld het aantal vragen of klachten bij de klantenservice verlaagt. Als je ons een voorbeeld van je eigen e-mail, brief of andere zakelijke tekst stuurt, bespreekt de trainer deze en krijg je meteen concrete tips. Onderwerpen die aan bod komen, zijn onder andere:

  • Tips voor goede openingszinnen
  • Klantvriendelijk antwoord geven op klachten
  • Kijk- en leesgedrag 
  • Geschikte lettertypes en -formaten
  • De lengte van zinnen en woorden
  • Woorden die wel en niet werken
  • Tips om je tekst persoonlijk te maken
  • De lay-out van je tekst
  • Het nut van tussenkopjes
  • Tekst schrappen 
  • Tekst scheiden in ‘nice to know’ en ‘need to know’

Wat kan en weet je na deelname?

  • Je kunt je boodschap kort en bondig verwoorden
  • Je schrijft meer vanuit het perspectief van de lezer
  • Je voorkomt onnodige vragen of klachten van klanten
  • Je communiceert helder en duidelijk, waardoor de lezer je boodschap begrijpt
  • Je kunt je tekst een klantvriendelijke lay-out geven
  • Je schrijft vlotter en makkelijker
  • Je gebruikt minder vakjargon en clichétaal
  • Je hebt een actielijst met concrete verbeterpunten
  • Je hebt een handige checklist

Voor wie is deze training bedoeld?

De training klantgericht schriftelijk communiceren is bedoeld voor iedereen die zakelijke brieven en e-mails verstuurt of bijvoorbeeld informatieve teksten plaatst of intranet- en extranetsites.  Dat kunnen zelfstandig ondernemers zijn, maar ook medewerkers van een afdeling klantenservice, marketing, verkoop of communicatie. 

Praktijkdag om je teksten verder te verbeteren

Bij voldoende belangstelling kun je drie weken na de training deelnemen aan een praktijkdag. Tijdens deze dag herhalen we de belangrijkste punten nog eens kort en kun je de vragen stellen die nog bij je zijn opgekomen. Daarnaast bespreken we de teksten die de deelnemers zelf hebben geschreven. Je krijgt dus tips en verbeterpunten van de trainer én van mede-deelnemers. Doordat je meedenkt over de teksten van anderen, krijg je bovendien verfrissende nieuwe ideeën voor je eigen teksten. Na inschrijving voor deze training ontvang je meer informatie over de praktijkdag.

Praktische informatie

  • Prijs: € 495 exclusief btw en inclusief lesmateriaal, lunch, consumpties en certificaat 
  • Datum: woensdag 18 september 2019
  • Duur: één dag van 9.30 uur tot 17.00 uur
  • Locatie (centraal in het land): BCN Utrecht, Daltonlaan 100 in Utrecht
  • Soepele annulering: je kunt tot 2 weken voor aanvang kosteloos annuleren en je mag altijd een vervangende deelnemer sturen

Dubbele tevredenheidsgarantie

  • Voldeed de training niet aan je verwachtingen? Meld het na de training en je krijgt zonder discussie je deelnamekosten terug.
  • Vind je na 3 maanden dat de geleerde technieken niet werken in de praktijk? Ook dan krijg je zonder discussie je deelnamekosten terug.

Training klantgericht schriftelijk communiceren

1 dag van 9.30 uur tot 17.00 uur

Woensdag 18 september 2019

7 tot 15 deelnemers

BCN Utrecht
Daltonlaan 100 in Utrecht

€ 495 exclusief btw en inclusief lesmateriaal, certificaat van deelname, consumpties en lunch

- Annuleren tot 2 weken voor aanvang
- Vervangende deelnemer mag altijd
- Geld-terug-garantie

Trainer

Jeffrey Rijkhoff

Jeffrey begon zijn carrière met marketingfuncties bij onder andere  Zwitserleven en de Hogeschool voor Economische Studies in Rotterdam. Dat werk inspireerde hem 16 jaar geleden om als freelance copywriter verder te gaan. Inmiddels is hij zo’n 350 opdrachtgevers en 15.000 teksten verder. Jeffrey schrijft nu teksten in opdracht van reclamebureaus, maar ook direct voor opdrachtgevers. Zo schreef hij onder andere mailings en webteksten voor CliniClowns, Habitat for Humanity, FedEx, ABN AMRO, overheidsinstellingen en uiteenlopende mkb-bedrijven.