Training schrijven voor fondsenwervers

Training schrijven voor fondsenwervers

Leer in één dag hoe je donateurs met jouw tekst overtuigt

Schrijven voor fondsenwervers is een vak apart. Je moet nét de juiste hoeveelheid emotie gebruiken. Je moet je tekst herkenbaar maken voor de donateur. En je moet je campagnes vooral concreet maken zonder de donateur te overvragen. Hoe je dat doet? Je leert het tijdens de training ‘schrijven voor fondsenwervers’.

Wat leer je tijdens de training schrijven voor fondsenwervers?

De training schrijven voor fondsenwervers gaat over direct mail brieven (nog altijd populair onder fondsenwervers) én over online toepassingen van tekst. Daarbij staat centraal hoe je met tekst de conversie van je campagnes verhoogt. Aan de hand van de ‘ABCDE’-formule krijg je stap voor stap uitleg over het schrijven van een goede fondsenwervende tekst:

  • Aandacht (krijgen en vasthouden)
  • Beknopt en relevant schrijven
  • Concreet schrijven (en een concreet giftverzoek bedenken)
  • Dichtbij brengen van je boodschap
  • Emotie aan je tekst toevoegen

Dit zijn enkele onderwerpen die aan bod komen:

  • Wat zien en wat lezen donateurs?
  • De eerste alinea schrijven
  • Kopregels en onderwerpregels schrijven
  • Het nut van storytelling
  • Leeswijze van direct mailings en webpagina’s
  • De ‘loss aversion’ theorie van Daniël Kahneman toepassen voor fondsenwervers
  • Afbeeldingen slim gebruiken
  • Schuldgevoel en angst als basismotivatoren toepassen
  • Het nut van concrete giftvragen
  • Relevant schrijven door lezersvragen te beantwoorden
  • Kijk- en leesgedrag beïnvloeden
  • Teksten concreet en dichtbij maken
  • De dosering van emotie
  • Donateurs verleiden om een gift over te maken
  • Actief, persoonlijk, positief en beeldend schrijven

Eye tracking demo en handige checklists en sjablonen

We gebruiken de mailings van de deelnemers als voorbeeld tijdens de training. Daarnaast bekijken we de website van één deelnemer met een eye tracking camera. Daardoor krijg je concrete adviezen en ideëen om je teksten te verbeteren. Bovendien krijg je:

  • een briefsjabloon voor de structuur en opbouw van een goede fondsenwervende DM-brief 
  • een ABCDE-checklist om te controleren of je alle trucs en technieken toepast
  • een checklist voor het opstellen van een goede briefing
  • een checklist om je te helpen bondig en actief te schrijven 

Wat kan en weet je na deelname?

De training schrijven voor fondsenwervers wordt gegeven door twee trainers met jarenlange ervaring: Wim van der Mark en Jeffrey Rijkhoff. Wim heeft bijna 30 jaar ervaring in het geven van schrijftrainingen en is auteur van diverse boeken. Hij vertelt je waarop je moet letten als je tekst schrijft voor fondsenwervers. Jeffrey schrijft als freelance copywriter al 18 jaar voor de meest uiteenlopende fondsenwervers. Van Habitat for Humanity tot stichting Vier Voeters. Met hem bespreek en verbeter je de teksten van alle deelnemers. Zo pas je het geleerde dus direct toe. 

Na deelname:

  • Schrijf je veel betere fondsenwervende direct mail brieven en webteksten
  • Weet je hoe donateurs jouw teksten lezen
  • Pas je afbeeldingen slim toe in je campagnes
  • Gebruik je geen woord teveel (of te weinig)
  • Maak je betere briefings voor bureaus
  • Overtuig je meer donateurs om een gift over te maken

Voor wie is de training schrijven voor fondsenwervers bedoeld?

De training schrijven voor fondsenwervers is bedoeld voor fondsenwervers en andere personen die binnen fondsenwervende organisaties verantwoordelijk zijn voor wervingscampagnes. Schrijf je zelf teksten? Dan leer je hoe je ze sterk verbetert. Werk je met een bureau of freelance copywriter? Dan leer je hoe je jouw briefings verbetert en teksten beter beoordeelt. Ook voor (corporate) communicatiemedewerkers van goede doelen is deelname interessant, omdat je inzicht krijgt in de eisen waaraan een goede fondsenwervende tekst moet voldoen. Je hebt geen specifieke ervaring of kennis nodig – en deelname is interessant voor alle soorten goede doelen.

Praktische informatie

  • Prijs: € 495 (standaard) en € 395 voor fondsen met ANBI-status of CBF-erkenning. Dit is exclusief btw en inclusief lesmateriaal, lunch, consumpties en certificaat van deelname
  • Datum: dinsdag 18 mei 2021 of dinsdag 5 oktober 2021. Liever een andere datum? Klik op de blauwe button rechtsboven
  • Incompany: de training schrijven voor fondsenwervers wordt ook incompany gegeven. Klik hier als je een offerte wilt
  • Duur: één dag van 9.30 uur tot 17.00 uur
  • Locatie (centraal in het land): BCN Utrecht, Daltonlaan 100 in Utrecht
  • Soepele annulering: je kunt tot 2 weken voor aanvang kosteloos annuleren en je mag altijd een vervangende deelnemer sturen

Dubbele tevredenheidsgarantie

  • Voldeed de training schrijven voor fondsenwervers niet aan je verwachtingen? Meld het na de training en je krijgt zonder discussie je deelnamekosten terug.
  • Vind je na 3 maanden dat de geleerde technieken niet werken in de praktijk? Ook dan krijg je zonder discussie je deelnamekosten terug.

Training schrijven voor fondsenwervers

1 dag van 9.30 uur tot 17.00 uur

Dinsdag 18 mei 2021
Dinsdag 5 oktober 2021

Liever een andere datum? Klik op de blauwe button hieronder

7 tot 15 deelnemers

BCN Utrecht
Daltonlaan 100 in Utrecht

€ 495 (standaard) en € 395 voor fondsen met ANBI-status of CBF-erkenning. Deze bedragen zijn exclusief btw en inclusief lunch, consumpties en certificaat

Ook mogelijk als incompany training op maat (klik op het icoontje voor een offerte)

- Annuleren tot 2 weken voor aanvang
- Vervangende deelnemer mag altijd
- Geld-terug-garantie

Informatief, ik heb veel tips kunnen meenemen. Dank je wel!

Linda Sumner

KWF Kankerbestrijding

Goede herhaling van de theorie. Flink schrikken bij de praktijkvoorbeelden. Leerzaam!

Madeleine van der Burg

Maag Lever Darm Stichting

Fijne handvatten voor het schrijven van een direct mailing.

Anne Kaandorp

Nederlandse Brandwonden Stichting

Interessante training met concrete tips. Hier kan ik wat mee!

Anke Leblicq

Child-Help

Inspirerend, informatief, veel praktische ideeën om teksten te verbeteren.

Mariël Verburg

Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind

Heel veel informatie, zowel theorie als praktijk. Mooie afwisseling met praktische voorbeelden.

Toos van Oers

Wereld Dorpen voor Kinderen

Erg nuttig, leerzaam en interessant! Zelden een training meegemaakt die van A tot Z boeiend was.

Monique Boom

3xM

Veel praktische inzichten die ik in de praktijk direct kan toepassen.

Silvia Muije

Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind

Goede overview van fondsenwervend schrijven. Hier kan ik echt mee aan de slag!

Marjella Traas

World Vision

Leuke, enthousiaste trainers. Veel nuttige tips gekregen en kennis opgedaan!

Adriënne van den Bergh

Stichting AAP

Goede opbouw met concrete, direct toepasbare tips en verwijzingen naar de theorie.

Fanneke Verlind

Stichting Prinses Beatrix Spierfonds

Je kon merken dat het verhaal heel goed was voorbereid en afgestemd. Fijne presentaties en genoeg tijd voor vragen en eigen inbreng.

Yannick La Gordt Dillié

Oranje Fonds

Enthousiasmerend! Interessant dat beeld, tekst en opmaak samenkomen.

Alex Hoogendoorn

UAF

Enthousiasmerend. Heel veel tips.

Astrid van Heezik

De goede zaak

Fijn dat we met eigen teksten aan de gang gingen. Ik heb energie om aan de slag te gaan!

Fleur Enklaar

Maag Lever Darm Stichting

Heel leerzaan. Krijg meteen zin om aan de slag te gaan.

Lotte Drieman

Stichting Opkikker

Ik kan nu heel concrete dingen veranderen in mijn schrijfwijze.

Elize den Bleker

Vrienden van De Hoop

Deelnemers beoordelen deze training met een:

8,4

Trainer

Wim van der Mark

Wim startte bijna 30 jaar geleden het IDMK (Instituut voor Direct Marketing Kennis). Sindsdien is hij een veelgevraagd spreker en trainer over onderwerpen als tekstschrijven, marketing, verkoop en het met tekst psychologisch beïnvloeden van klanten. Hij heeft incompany trainingen over deze onderwerpen gegeven voor onder andere Schiphol, de Persgroep, de Goede Doelen Loterijen en BNG Bank. Wim is daarnaast auteur van boeken zoals ‘Verbeter uw direct-mail brieven‘, ‘Overtuigend & Interactief Schrijven‘, ‘Marketing.com 4.0‘ en ‘Verkopende brieven‘. 

Trainer

Jeffrey Rijkhoff

Jeffrey begon zijn carrière met marketingfuncties bij onder andere  Zwitserleven en de Hogeschool voor Economische Studies in Rotterdam. Dat werk inspireerde hem 18 jaar geleden om als freelance copywriter verder te gaan. Inmiddels is hij zo’n 350 opdrachtgevers en 15.000 teksten verder. Jeffrey schrijft nu teksten voor de meest uiteenlopende opdrachtgevers, waaronder veel fondsenwervers. Zo schreef hij onder andere mailings en webteksten voor CliniClowns, Habitat for Humanity, Vier Voeters, VSO, Proefdiervrij, het Zuid-Hollands Landschap, het Diabetes Fonds en de Nierstichting.