Waarom is UX copywriting belangrijk als je webteksten schrijft?

Wat is UX copywriting en hoe pas je het toe bij het schrijven van webtekst?

 

UX copywriting is een modeterm. Daarover zo meer. Het neemt echter niet weg dat het wél ontzettend belangrijk is. UX copywriting zorgt ervoor dat je klanten snel vinden wat ze zoeken op je website. Je maakt het je klanten gemakkelijk – en voorkomt dat ze niet uit pure frustratie bij je concurrent verder winkelen. Maar wat is UX copywriting nu precies? Wat kun je ermee en hoe pas je het toe bij het schrijven van webteksten? Je leest het hieronder. Met 8 direct bruikbare tips!

Wat is UX copywriting?

UX staat voor User Experience. Vrij vertaald is UX copywriting dus ‘tekstschrijven gericht op een goede klantervaring’. En daar gaat de term meteen mank. Want waren er ooit copywriters die schreven om de gebruikservaring vooral uitermate complex en klantonvriendelijk te maken? Copywriten is gewoon tekstschrijven. En tekstschrijven is gewoon bedoeld om je klant te informeren en over te halen om iets te kopen. Of om te reageren. Zoek je dus een copywriter, dan mag je best een UX copywriter zoeken. Maar het is slimmer ‘gewoon’ een goede copywriter te zoeken die zich verdiept in je klant en weet wat jouw klant triggert.

De online marketeer werd chief content officer. En de tekstschrijver werd UX copywriter. Marketing is creatief met marketingtermen, maar feitelijk is er nauwelijks iets veranderd. Iedereen die schrijft voor websites, schrijft uiteindelijk om iets te verkopen. Dat was altijd al zo. En dat zal altijd zo blijven. Maar de functienamen zullen vast nog wel flitsender worden.

UX copywriting voorkomt gefrustreerde klanten

Hoewel UX copywriting dus een modeterm is, is het zeker geen onzin. Want hoe vaak bezoek je zelf niet een website waarvan je denkt ‘hoe is het mogelijk dat ze nog wat verkopen?’ Ingewikkelde teksten. Complexe bestelprocedures. Onmogelijke formulieren. Kortom, websites waar je gillend gek en zwaar gefrustreerd van wordt. Het gebeurt nog steeds. UX copywriting is een oplossing, maar wordt pas echt effectief als je het samenvoegt met UX design. Want een copywriter kan nog zo helder, uitdagend en klantgericht schrijven – als het ontwerp van je website er niet op aansluit, sla je de plank alsnog mis.

Gemak en duidelijkheid staan bij UX copywriting voorop

Voorop staat dus dat je webteksten schrijft vanuit de klant. Wat wil hij weten? Wat zijn z’n wensen? Vervolgens ga je een stap verder en bedenk je wat de klant wil als hij je website bezoekt. Direct bestellen? Informatie aanvragen? Iets downloaden? Dat maak je dan zo eenvoudig mogelijk. Amazon is er groot mee geworden. Als je één keer iets bij het bedrijf hebt besteld, kun je alle volgende keren letterlijk met 2 kliks iets kopen. Je stopt het in je winkelwagen (klik 1). En je betaalt (klik 2). Zonder verder iets in te vullen. Het gaat soms zo snel dat je denkt ‘oeps, heb ik het nu al besteld?’. Maar dan is retourneren gelukkig net zo eenvoudig.

Amazon, Bol.com en alle andere grote online bedrijven bieden vooral gemak. Je ziet iets dat je wilt hebben. Je klikt erop. En je klikt nog eens, waarna je het morgen in huis hebt. UX copywriting ondersteunt bij het bieden van dit gemak. Het zorgt ervoor dat je klant van begin tot eind krijgt wat hij verwacht.

Extra aandacht voor microcopy

Goede webtekst vertelt precies wat de klant wil weten. Niets minder. En zeker niets meer. Want niemand heeft tijd om veel te lezen. Voor klanten die meer willen weten, kun je altijd een extra landingspagina maken. Toch gaat UX copywriting nog wel iets verder. En daar komt de UX designer bij kijken. Want een goede copywriter denkt ook mee over ‘microcopy’. Dat zijn de korte zinnetjes die je nog net even aansporen om iets te doen. Een paar woordjes bij een button. Een kleine aansporing bij een afbeelding. Of een laatste geruststelling bij een bestelformulier. Een copywriter (of jij – als je zelf je webteksten schrijft) kan deze niet verzinnen zonder het ontwerp van de website te kennen.

Als je een UX designer en een UX copywriter bij elkaar zet, krijg je het beste resultaat. Een tekstschrijver kan immers pas goede microcopy verzinnen als hij weet waar de button of het formulier op de webpagina staat én waar het naar leidt. Maak daarom nooit eerst een ontwerp en dan pas de webtekst. Verzin ze tegelijk.

 

Goede microcopy van Netflix
Goede microcopy van Netflix: voor je bestelt weet je het aantal bestelstappen, dat je nergens aan vastzit en dat je een lage prijs betaalt.

 

Tip 1. Houd het kort

Als je webteksten schrijft, denk je vooral aan de bodytekst. Dus de tekst die voor iedereen direct zichtbaar is. Je kunt die webteksten  inkorten en prettiger leesbaar maken. Je vertelt alleen nog wat de klant wil weten. Volg het advies van Mark Twain: “Schrijven is eenvoudig. Je hoeft alleen de verkeerde woorden weg te strepen.”

Niet: Je moet inloggen voordat je een reactie kunt schrijven

Wel: Log in om te reageren

Tip 2. Controleer ALLE webteksten

Er zijn ook teksten die niet iedereen direct ziet. Foutmeldingen. Instructies. Bevestigingen van bestellingen. Meldingen van pagina’s die niet meer bestaan. Bekijk je website daarom eens als klant. Bestel iets en maak bewust fouten. Wat gebeurt er? En hoe kun je dat (met tekst) verbeteren?

Niet: Systeemfout (code # 2234) er is een authenticatiefout opgetreden

Wel: Je hebt een verkeerd wachtwoord ingevoerd, probeer het nog eens

Tip 3. Voorkom dubbele ontkenningen

Dubbele ontkenningen zijn lastig leesbaar. Ze zorgen ervoor dat bezoekers van je website onnodig lang moeten nadenken.

Niet: Ik wil me niet afmelden

Wel: Ik wil aangemeld blijven

Tip 4. Beschrijf eerst het doel

Moet de lezer iets doen om een doel te bereiken? Noem dan eerst het doel en beschrijf daarna wat de lezer moet doen om dat doel te bereiken.

Niet: Klik op de button om de specificaties van deze fiets te bekijken

Wel: Bekijk de specificaties van deze fiets, klik op de button

Tip 5. Schrijf consistente webtekst

Noem je een bestelling een order? Of een boeking? Houd dat woord dan gelijk tijdens het gehele bestelproces. Als je het halverwege verandert, creëer je mogelijk verwarring. Dat geldt overigens voor al je webteksten. Synoniemen kunnen goed werken voor SEO en het beter vindbaar maken van je website. Verkeerd gebruik zorgt er echter voor dat je klant je niet meer kan volgen. Spreek de lezer ook niet eerst in de tweede persoon aan en daarna in de eerste persoon.

Niet: Wijzig je voorkeuren in Mijn Account

Wel: Wijzig je voorkeuren in jouw account

Tip 6. Geef informatie gedoseerd

Soms kan het handig zijn extra informatie of aanvullende instructies te geven. Maar moet dat meteen? Teveel informatie kan je lezer overweldigen. Geef dus alleen details als dat nodig is. In de meest basale vorm plaats je een ‘verder lezen’ button.

Tip 7. Gebruik geen jargon op je website

Een van de belangrijke kenmerken van effectief UX schrijven is duidelijkheid en eenvoud. Vervang technische en ingewikkelde termen daarom door begrijpelijke woorden en zinnen. Zeker als je klant al gestart is met het bestelproces. Het zou zonde zijn als hij dan alsnog afhaakt, omdat hij niet snapt wat hij moet doen of omdat hij teveel vragen moet beantwoorden.

Tip 8. Vereenvoudig je online formulieren

Welke informatie heb je écht nodig van je klant? Moet je zijn geboortedatum weten? En zijn telefoonnummer? Of achternaam? Hoe meer je vraagt, hoe groter de kans dat de klant afhaakt. Voor een eenvoudige gratis download vraag je alleen een  e-mailadres en voornaam. Voor iets van een hogere waarde kun je meer informatie vragen. Of vraag op een later moment aanvullende informatie als dat kan?

UX tekstschrijven? Volg een ISCV schrijftraining

Tijdens al onze schrijftrainingen kunnen we op verzoek van de deelnemers ingaan op specifieke onderwerpen, zoals UX copywriting. Volg daarom een schrijftraining van ISCV, zoals de training webtekst schrijven of de training e-mailings en landingspagina’s schrijven. Of wellicht is een volledig op maat samengestelde incompany schrijftraining iets voor jou?


Lees ook:




google review plaatje

 

Dit artikel delen?

Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://iscv.nl/ux-copywriting-voor-webteksten”>8 tips voor UX copywriting voor websites</a>

Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!