Hoe begin je een verkooptekst? 6 tips voor de eerste alinea

Verkooptekst schrijven? Alle begin is…makkelijk!

Je opent Microsoft Word en binnen een mum van tijd daagt een helderwit computerscherm je uit om aan je verkooptekst te beginnen. Voor velen is dat even slikken. Maar de webtekst, folder of e-mailing moet er komen… Hoe maak je het jezelf gemakkelijk en schrijf je een goede eerste alinea voor je verkooptekst? Dit zijn 6 direct bruikbare tips.

1. Verkooptekst schrijven? Begin met het belangrijkste

Iedereen is druk. Als je klant maar even is afgeleid, trek je aan het kortste eind. Je brief ligt in de prullenbak, je e-mail is gedelete, je vacature is over het hoofd gezien of je website is weggeklikt. Zeg dus in je eerste alinea meteen wat je wilt zeggen: communiceer direct je belangrijkste boodschap. En maak je eerste zin eenvoudig, zodat de lezer meteen het gevoel krijgt dat de rest van de tekst waarschijnlijk ook ‘even snel’ leesbaar is.

  • Dus niet: De sneeuw is alweer verdwenen, de winter en lange donkere dagen zijn voorbij. De geur van lente, velden vol mooie gekleurde bloemen en springende lammetjes in de wei. De lente is begonnen, tijd voor een nieuw begin. Tijd voor een grote schoonmaak!
  • Maar wel: Begin 2019 fris met de schoonmaakproducten van XYS. U krijgt tijdelijk 25% probeerkorting. Dus kom snel naar de winkel.

2. Start met u

Een verkooptekst schrijven, betekent een klantgerichte tekst schrijven. Als in je tekst twee keer zoveel u als wij staat, kun je er automatisch van uitgaan dat je klantgericht schrijft. Begin daar meteen mee in je eerste zin. Dus niet wij sturen deze brief, maar u ontvangt deze brief. Typ als allereerste woord u in en dwing jezelf de zin daarmee af te maken. U heeft bij ons een hypotheek of U wilt toch ook van uw vrije tijd genieten?

3. Start met een vraag

Kan ik je helpen? Of je nu een auto, maatpak of een nieuwe pannenset koopt, deze vraag wordt je als eerste gesteld. Een vraag negeren is onbeleefd, dus onze hersens zoeken direct een antwoord. Zo ontstaat interactie en dat is precies wat je wilt bereiken. Ook op papier of online. Bovendien maakt het stellen van vragen je tekst levendig en daardoor prettig leesbaar. Het mag best gedurfd, alsof je werkelijk op papier praat. Start je eerste alinea bijvoorbeeld met Lastig hè, dat werven van kandidaten?

4. Houd het kort en eenvoudig

Een eerste alinea is niet meer dan een inleiding. Volgens de AIDA-formule (attention, interest, desire, action), die veel gebruikt wordt voor de opbouw van verkoopteksten, moet je met de eerste alinea vooral opvallen. Pas daarna vertel je over je product of aanbieding. Houd het dus kort en als je moeite hebt met een creatief begin, probeer dan de volgende opbouw aan te houden. Stel een vraag waarin u voorkomt en geef aan dat je de perfecte oplossing of aanbieding hebt. In de tweede alinea start je met wat dat aanbod is. Dus:

  • Alinea 1: Heeft u ook zo’n hekel aan die lelijke krassen op uw auto? Poets ze vanaf nu zelf weg. Dat kan al voor maar 25 euro.
  • Alinea 2: Met Poetsdoek X kunt u….

 

Verkooptekst schrijven? Alle begin is…makkelijk!
Verkooptekst schrijven? Begin met u, focus op het probleem
dat je oplost en vertel het belangrijkste eerst.

 

5. Speel in op een probleem

Welke oplossing bied je jouw klanten? Vertel dat direct in je eerste alinea. Hierboven is het probleem een bekraste auto. Jouw oplossing is een aantrekkelijk geprijsde poetsdoek. Pas dus op dat je niet direct over je product (de poetsdoek) vertelt. Wij hebben een poetsdoek die krassen weghaalt is een beschrijving van de producteigenschappen. Het is veel sterker als je vertelt welk probleem je product oplost.

  • Dus niet: Wij bieden een harddisk met 5 gigabyte opslagcapaciteit.
  • Maar wel: U heeft met onze harddisk de zekerheid dat u uw dierbare foto’s en video’s nooit verliest.

6. Verwijder de eerste alinea

Vaak beginnen we in een eerste alinea een beetje voor ons uit te babbelen, waardoor onbewust een inleiding ontstaat naar de werkelijke inleiding. Verwijder de eerste alinea eens als je klaar bent met je tekst. Het zal je verbazen hoe vaak het voorkomt dat aan de inhoud van je tekst niets verandert! Het resultaat van deze actie is dat je verkooptekst korter en duidelijker wordt.

Ontvang deze artikelen direct in je mailbox

Wil je meer marketing- en schrijftips? Meld je rechtsboven aan en ontvang onze wekelijkse blogs direct in je mailbox. Je krijgt dan meteen ons e-book met bijna 40 pagina’s schrijftips, een checklist om zelf je teksten te controleren en 10 tips om betere webteksten te schrijven. Of volg een schrijftraining van ISCV, zoals de training wervende webtekst schrijven.


Lees ook:




Vond je dit een goede tip? Deel hem via de buttons hieronder

Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!