Wanneer geef je klanten korting?

Gebruik korting slim als marketinginstrument

Denk je dat het geven van korting je meer klanten oplevert? Volgens Zike Cao, een onderzoeker aan de Erasmus Universiteit, hoeft dat niet zo te zijn. Sterker nog: het geven van korting kan zelfs tegen je werken. Wanneer geef je klanten korting? En hoe hoog moet die korting zijn?

Te hoge korting wekt argwaan

De bekende koopjeswebsite Groupon keldert in waarde. Niet omdat we koopjesmoe zijn. Integendeel. Black Friday wordt ieder jaar populairder. Maar de markt is wel veranderd. We leven niet meer in tijden van crisis en kunnen dus kritischer zijn. Volgens onderzoeker Zike Cao is dat ook precies wat er gebeurt: een korting van 80% is nu niet langer ‘mooi meegenomen’. Het is nu een aanbieding met een luchtje. Als ze zoveel korting bieden, moet er iets aan mankeren. Of als het zo goedkoop kan, ben ik voorheen opgelicht met een veel te hoge prijs.

Prijs is een marketinginstrument

Een vriendin van beïnvloedingsgoeroe Robert Cialdini maakte het omgekeerde mee. Ze had sieraden van turkoois in haar assortiment die niet verkochten. Daarom liet ze een briefje achter voor de verkoopster: “doe maar voor 1/2 van de prijs.” De week erna was ze uitverkocht. Maar wat bleek? De verkoopster had “doe maar 2x de prijs” gelezen. Dezelfde sieraden waren voor de dubbele prijs wél populair. Blijkbaar was de perceptie van het winkelend publiek dat een sieraad van turkoois een hoge waarde heeft. Zo goedkoop? Dan zal er wel iets mee zijn. En dan willen we het niet.

Wanneer geef je klanten korting?

Houd als stelregel aan dat het geven van korting een reden moet hebben. Open je een nieuwe winkel? Dan geef je openingskorting. Zo kun je ook korting geven als mensen vroeg boeken of juist last minute boeken. Als je uitverkoop houdt.  Of als mensen meerdere exemplaren kopen of zich voor langere tijd aan je binden met een jaarcontract of abonnement. Maak je korting bij voorkeur tijdelijk, zodat je boodschap urgentie krijgt. Boek nu, want de korting geldt maar 2 weken! ‘Zomaar’ korting geven, is altijd verdacht. Zeker als de korting erg hoog is. Bovendien moet je korting ‘echt’ zijn. Je prijs eerst verdubbelen om vervolgens 50% korting te geven, werkt tegen je. Er zijn immers genoeg vergelijkingssites – en de klant is niet gek.

Je korting moet:

  • echt zijn
  • redelijk zijn
  • een reden hebben
  • tijdelijk zijn

Alternatieven voor korting

Er zijn vele alternatieven voor het geven van korting. Geef bijvoorbeeld meer van je product (nu 10% extra). Geef iets extra’s (nu met gratis instructieboek). Of geef een waardebon (nu met bon om je vriendin ook te laten profiteren). In alle gevallen geldt: maak je aanbod tijdelijk. Dat bevordert de hebberigheid. We blijven Nederlanders en we blijven dus gek op koopjes.

 

Gebruik korting slim als marketinginstrument
Gebruik korting slim: maak je korting echt,
tijdelijk, redelijk en geef het een reden

 

Ontvang deze artikelen direct in je mailbox

Wil je meer marketing- en schrijftips? Meld je rechtsboven aan en ontvang onze wekelijkse blogs direct in je mailbox. Je krijgt dan meteen ons e-book met bijna 40 pagina’s schrijftips, een checklist om zelf je teksten te controleren en 10 tips om betere webteksten te schrijven. Of volg een schrijftraining van ISCV!

 

 

 

Vond je dit een goede tip? Deel hem via de buttons hieronder

Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!