Wat is de beste verzenddag voor e-mailings en hoe verhoog je de respons?

De beste verzenddag en andere tips om je e-mailing beter te laten scoren

 

Wat is de beste verzenddag voor e-mailings? Hoe vaak klikken ontvangers op linkjes? En hoeveel e-mails ontvangen we gemiddeld eigenlijk? e-Village is een Nederlands marketing automation bureau met klanten als Ziggo, Nationale Nederlanden en Corendon. Het onderzocht maar liefst 19.000 campagnes en 2,3 miljard e-mails die in 2018 via de e-mailmarketingsoftware ‘Clang’ zijn verstuurd. Hieronder lees je enkele interessante uitkomsten. We doen er meteen wat tips bij om je e-mailings beter te laten scoren.

Wat is de beste verzenddag voor e-mailings?

In het ‘Email Benchmark 2019’ onderzoek zijn niet alleen de verzonden e-mailings onderzocht. Ruim 100 Nederlandse bedrijven hebben ook een enquête ingevuld, waarvan de uitkomsten zijn opgenomen. Uit de data van Clang blijkt dat donderdag de populairste verzenddag is. Vorig jaar was dat woensdag. Dat betekent echter niet dat e-mailings die op donderdag worden verzonden, ook het best scoren. Sowieso is het een gemiddelde en hangt de score af van de branche en doelgroep (consumenten of bedrijven). Maar gemiddeld geldt:

  • E-mails die op dinsdag worden verzonden, worden het vaakst geopend
  • E-mailings die op dinsdag worden verzonden, hebben de hoogste click through ratio
  • En e-mails die op zaterdag worden verzonden, hebben de hoogste click to open ratio

Hoe weet je of het aantal kliks voldoende is?

Er zijn verschillende ratio’s die aangeven hoe interessant jouw doelgroep je e-mailings vindt. De basis is de ‘open ratio’. Dat is simpelweg het percentage mensen dat je e-mail opent. Volgens het onderzoek is het gemiddelde ruim 24%. Bij interesse openen de ontvangers je e-mail en als het meezit, klikken ze daarna door naar een landingspagina. Het prettige van e-mail marketing is dat je dat allemaal kunt meten. Maar hoe weet je nu of je goed scoort ten opzichte van anderen? e-Village vermeldt ook deze gemiddelden:

  • De click through ratio (CTR) wordt bepaald door het aantal mensen dat je e-mailing ontvangt en vervolgens doorklikt. Als 1.000 mensen je e-mail ontvangen en 25 van deze mensen klikken vervolgens op een link, dan is je CTR dus 25/1.000 = 2,5%. Uit het onderzoek van e-Village blijkt dat de gemiddelde click through ratio iets meer dan 3% is. Zit je daarboven? Chapeau!
  • De click to open ratio (CTO) wordt bepaald door het aantal ontvangers dat je e-mail opent en vervolgens doorklikt. Als 100 mensen je e-mail openen en 25 van deze mensen klikken vervolgens op een link, dan is je CTO dus 25/100 = 25%. Uit het onderzoek van e-Village blijkt dat de gemiddelde click to open ratio ruim 12% is.

Wat is de beste dag om een e-mailing te sturen

Let op: schrijf e-mailings voor de mobiel

De kans is groot dat je je e-mailing schrijft en opmaakt op een computer. Niks mis mee, maar test je mailing wel even op een mobiele telefoon en een tablet. Volgens e-Village wordt maar liefst 60% van alle verzonden e-mails tegenwoordig op een mobiel apparaat geopend. Het zou jammer zijn als je die groep misloopt, omdat er een technisch foutje in je e-mailing zit. Of omdat je lettertype te klein is.

De onderwerpregel vergroot je kans op succes

De gemiddelde Nederlander ontvangt 40 tot 70 e-mails per dag. Volgens e-Village bepaalt 47% van de ontvangers op basis van de onderwerpregel of hij de e-mail opent. Dat betekent dat je onderwerpregel niet goed moet zijn, maar supergoed. Perfect. Subliem. Je hebt immers nogal wat concurrentie in de mailbox van je ontvanger. Helaas red je het dus niet met de woorden ‘Nieuwsbrief van maart’ in je onderwerpregel. Dan zijn er die dag toch echt nog 39 tot 69 andere e-mails die meer prioriteit vragen.

Je ontvangers zien de onderwerpregel van je e-mail als eerst. Zorg er dus voor dat deze opvalt en nieuwsgierig maakt.

Tips voor een goede onderwerpregel

Als je e-mail op een computer wordt gelezen, mag je onderwerpregel maximaal 60 tekens lang zijn. Voor mobiele telefoons geldt een lengte van 35 tekens. Is je onderwerpregel langer, dan wordt deze afgebroken. Hiervoor kon je al lezen dat steeds meer mensen hun mobiele telefoon gebruiken om e-mails te lezen. Dus wat doe je? Heel kort met weinig ruimte voor je boodschap? Of wat langer met de kans dat je onderwerpregel niet helemaal leesbaar is? Die keuze is aan jou. Maar altijd geldt: hoe korter, hoe beter. Want iedereen heeft haast. En alles moet snel, snel, snel. Als je gaat voor kort en bondig, is het belangrijk één vraag te beantwoorden: wat heb ik eraan als lezer? Waarom zou ik het bericht openen? Als je dat direct duidelijk maakt, zit je goed. Een paar tips:

  • Verwerk haakjes of andere symbolen in je onderwerpregel [dat valt op]
  • Houd het kort, de gebiedende wijs helpt je minder woorden te gebruiken
  • Gebruik de naam van de lezer of andere persoonlijke gegevens in de onderwerpregel
  • Gebruik geen hoofdletters, want DAT SCHREEUWT ZO

Hier vind je nog 9 tips voor het schrijven van een goede onderwerpregel.

Tips voor een goede landingspagina

Uit de Email Benchmark 2019 blijkt dat de 3 belangrijkste doelen van e-mailmarketing zijn: het genereren van traffic naar de website, het stimuleren van verkoop en branding. Wat je doel ook is, je wilt dat mensen reageren. Dat ze klikken. En als ze klikken, gaan ze ergens heen: je landingspagina. Daarom staat een e-mailing nooit op zichzelf. Hij bestaat altijd uit twee delen die perfect op elkaar moeten aansluiten. Wil je dat mensen informatie aanvragen? Laat ze dan landen op een pagina waar dat direct kan. Wil je dat ze je jas, tas of fiets kopen? Laat ze dan niet eerst zoeken in je webshop. Laat ze meteen landen op je jas, tas of fiets. Hoe minder onnodige kliks en zoekwerk, hoe hoger de kans dat de ontvanger doet waar je op hoopt. En verder:

  • Herhaal de kopregel van je e-mail op je landingspagina. Dan weet de lezer direct dat hij goed zit.
  • Gebruik dezelfde schrijfstijl en tone-of-voice. Dus ‘je’ en ‘jij’ in de e-mail? Dan ook op de landingspagina.
  • Herhaal de call-to-action uit je e-mailing op je landingspagina. Vraag dus niet plotseling iets anders van de lezer.

Leren hoe je perfecte e-mailings en landingspagina’s schrijft?

Als je meer wilt weten, kun je de Email Benchmark 2019 van e-Village hier downloaden. Wil je je e-mailings verbeteren en de conversie verhogen? Neem dan deel aan onze training ‘e-mailings en landingspagina’s schrijven’. Dit is alvast een tipje van de sluier van de onderwerpen die aan bod komen:

  • Goede onderwerpregels schrijven
  • 3 manieren om afmeldingen te voorkomen
  • Je boodschap kort en bondig verwoorden
  • Actief en overtuigend schrijven
  • Duidelijkheid in lay-out
  • Het gebruik van foto’s en kleuren
  • Logische binding met de landingspagina
  • Opbouw van de landingspagina
  • E-mailings personaliseren
  • Remarketing om de respons te verhogen

Lees ook:




 

Artikel delen?

Plaats een link op je website met deze code:
<a href=”https://iscv.nl/wat-is-de-beste-verzenddag-voor-e-mailings/”>Wat is de beste verzenddag voor e-mailings?</a>

Of klik op de social share buttons hieronder.
Je vergroot ons netwerk ermee. Dank je wel!